E-commerce en food, we lezen er steeds vaker over. Dat is best heel begrijpelijk: we stappen zo vaak een supermarkt binnen, kopen er niet alleen food, maar ook steeds vaker non-food. Waarom zouden we dat saaie, repeterende supermarkt-kopen niet meer en meer via internet gaan doen?
In online food-distributieland is er veel aan de hand. Alle retailers in Europa zijn koortsachtig op zoek naar nieuwe wegen. Zie ook een uitgebreid artikel hierover in Twinkle 1 van dit jaar en bijvoorbeeld dit artikel.
Food retail, het trapezenummer in het online circus
Food retail online is enorm lastig: je hebt de zogenaamde droge kruidenierswaren, zoals de hagelslag, pampers en spaghetti. Geen probleem, want eenvoudig te distribueren. Alleen wel lastig dat de waarde per eenheid heel laag is, dat de producten soms kwetsbaar zijn (koekjes, chips etc) en dat je heel veel artikelen moet orderpicken wil je een bedrag van 100 euro bij elkaar hebben.
Het wordt pas echt lastig om versproducten vers te houden. En wat dacht je van diepvries? Food retail online: uit het oogpunt van distributie is het een hoofdpijndossier.
Tom Poes, verzin een list
Hoe kun je online food retail goed doen en ook nog betaalbaar? Alle retailers in Europa breken hun hoofd daarover. Vooral de kosten van de last mile hakken erin: Geen 15-20 drops per uur, die pakketvervoerders in stedelijke gebieden kunnen halen, maar nog geen 4 drops per uur, vanwege het volume per klant, het onderscheid normaal/vers/diepvries, betalen en retour-emballage (ja, ook dat nog!) Logisch dat de food retailers koortsachtig nadenken over andere distributiestructuren.
Het afhaalpunt, de 'drive'
Het codewoord bij eigenlijk alle retailers is: afhaalpunten. Thuisbezorgen kan wel, maar dan moet daar goed voor betaald worden. In Frankrijk hebben Auchan en Le Clerc er al een naam aangegeven: de 'drive': de Auchan Drive en Le Clerc Drive. C’est tres joli dat uitgerekend Franse supermarkten het afhaalpunt een drive noemen. Auchan heeft een schitterend introductiefilmpje, zowaar zelfs in het Nederlands. Voor Belgische klanten, die bij Auchan online kunnen bestellen en even de Franse grens over kunnen wippen om de dichtstbijzijnde Auchan Drive in te rijden.
Echt de moeite waard om via dat filmpje de werking van de Auchan Drive te zien.
Kunstje op het slappen koord
Tja, bij ons in de familie is deze (toekomst?)muziek toch al regelmatig onderwerp van gesprek. Een regelrechte confrontatie tussen de high-tech van de tablet en het constant online kopen versus de high-touch van zelf shoppen, kunnen ruiken, proeven, verrast worden. De hoofdkantoren in Zaandam en Veghel houden er volgens mij helemaal rekening mee, dat online retail onstuitbaar is. Dat betekent, dat ze hard aan het oefenen zijn hoe ze dit kunstje op het slappe koord haalbaar en betaalbaar kunnen leveren.
Food wordt steeds faster
De definitie van fastfood: een verzamelnaam voor voedsel dat snel bereid en geserveerd wordt. Daar komt dan nog eens fastfood retail bij! Snuffelend shoppen wordt nog eens een onderdeel van een onthaastingstherapie. Dit weekend krijgen we vrienden te dineren: ik ga de ingrediënten lekker bij elkaar shoppen, kopje koffie erbij. Tja, gek, zie nu pas dat dat zowel offline als online kan.
Who wins: high-tech or high-touch?
Bij de ontwikkeling van de webapplicatie SuperBestel, voor het online bestellen van supermarktproducten, hebben wij nadrukkelijk gekozen voor de afhaalvariant.
Enerzijds is de business case helder: om bezorgen rendabel te krijgen moet een forse 'delivery-amount' worden gerekend. Deze optie leent zich derhalve minder voor de 'gewone consument' en veel meer voor horeca-gelegenheden, instellingen e.d. Overigens is de bestelvariant ook gewoon mogelijk met SuperBestel indien men dat toch wenst, maar dat terzijde.
Anderzijds heeft de supermarktbranche een schitterend unique selling point. Meer en meer online-winkels kiezen voor het bieden van de mogelijkheid tot afhaalpunten. De supermarktketens beschikken niet alleen van nature al over deze 'afhaalpunten', maar ze beschikken zelfs over grote hoeveelheden afhaalpunten verspreid over het hele land. Een situatie waar menig winkelketen jaloers op is.
Afhalen is daarmee de logische keuze. Met de keuze voor 'het accent op afhaal-variant' vallen de zware en lastige uitdagingen met 'het bereiken van een x aantal drops per uur' weg. Ook het vraagstuk en de uitdaging rondom 'normaal/vers/diepvries, betalen en retour-emballage ', zoals Nando van Essen in dit artikel terecht schetst, wordt met de afhaalvariant geminimaliseerd. Immers, iedere supermarkt beschikt in het fysieke proces over de faciliteiten hiervoor. Door de focus dus van 'online i.c.m. bezorgen' naar 'timing van orderpicking in lokale supermarkt' te verplaatsen komen plotseling de volle mogelijkheden van Food Online goed naar voren.
Waar het naar toe zal groeien? Binnen een paar jaar zal supermarktland het voorbeeld zijn van de versmelting van Online en Offline en de versterkende waarde van deze combinatie. De partij die hierbij kiest voor de webapplicatie met een zeer hoge usabilitygraad, zowel frontend als backend!, wordt marktleider.
Op dit moment lijkt AH serieus op weg de koppositie te verstevigen. Maar zal met name het Veghelse hoofdkantoor dit gaan afwachten? Wij zijn benieuwd wat uw verwachting is.