De strijd om de supermarktklant verschuift de komende jaren van offline naar online. Albert Heijn heeft als enige serieuze aanbieder een enorme voorsprong op de rest. ‘Wij veronderstellen een marktaandeel van meer dan 50 procent in 2016.'
De prognose komt van Patrick Roquas, analist bij de Rabobank. Hij verwacht dat Albert Heijn, met een webomzet van 149 miljoen euro in 2010 de nummer 3 in de Twinkle100, de e-commerce inkomsten in Nederland kan opschroeven tot 700 miljoen euro in 2016.
'Revolutie in de sector'
Volgens Roquas zal Albert Heijn de webomzet stuwen door gepersonaliseerde aanbiedingen en de opening van afhaalpunten. In De Telegraaf zegt de analist vandaag: ‘Als Albert Heijn succesvol is in de lancering van zijn online strategie en in heel Nederland afhaalpunten opzet, zal dat voor een revolutie zorgen in de sector. En als online groot wordt, dan slokt Albert Heijn alle groei in de branche op en kaapt het omzet bij zijn concurrenten weg. Iedereen die geen alternatief heeft voor Albert Heijns uitrol van online verkoop, gaat het merken.'
Click & collect
In Twinkle nummer 1 van 2012, die vandaag is verschenen, vindt u een uitgebreid artikel over de ambities van Albert Heijn met click & collect.
NB: U kunt Twinkle voortaan ook lezen op de iPad, via de applicatie van Tablisto. Ter introductie is het eerste nummer gratis.
Ik hoor ze nu al vloeken bij de Jumbo... eerst mega investeren in bricks... nu moeten ze ook nog investeren in clicks... voordeel is wel dat het een familiebedrijf is dus er snel beslissingen genomen kunnen worden...
Lijkt me heerlijk: bestelling plaatsen op internet, en de dag erna mijn boodschappen in de AH ophalen zonder heel die winkel door te lopen. Het zal volledig afhangen van de kosten of dit een succes wordt. Voor 5,- euro loop ik liever zelf een rondje, voor 2,50 mogen hun het van mij doen.
@Jos: Alles wijst erop dat Albert Heijn (op termijn) geen meerprijs zal rekenen voor afhalen. Bezorgen draagt veel meer kosten met zich mee voor de laatste meters, kosten die worden doorberkend aan de klant. Zie ook het artikel in de nieuwe Twinkle.
Boodschappen doet iedereen ( klopt) Online boodschappen niet, de potentie is groot maar de acceptatie om dit te doen ook. Ik verwacht dat kleinere ondernemers met een lokaal netwerk hier op termijn betere kansen hebben. De laagste prijs werkt vaak, niet altijd. Gun factor wordt steeds belangrijker. AH met zijn gerommel met de franschisenemers wordt er niet symphatieker op
De stelligheid van Rabobank vind ik opmerkelijk. De recente ontwikkeling in het landschap van de supermarkten tonen aan dat in betrekkelijk korte tijd één partij offline grote inhaalslagen kan maken. En waarom zou dat online niet precies hetzelfde kunnen gaan?
Jeroen.
@Jeroen: sterker nog: analisten van ING denken dat 't makkelijker zal worden voor nieuwkomers om de boodschappenmarkt te betreden. Pure online aanbieders hoeven immers geen winkels uit de grond te stampen. Wel moeten ze afhaalpunten openen en op de fronten marketing, inkoop en logistiek opboksen tegen AH.