Nespresso Benelux heeft gisteravond de titel Logistieke Webshop van het Jaar in de wacht gesleept. Het bedrijf bleef de andere genomineerden Albelli en Hema voor. Nespresso, dat onder meer tijdvaklevering biedt voor koffiecupjes, blonk uit op verschillende aspecten.
De titel Logistieke Webshop van het Jaar werd gisteravond voor het eerst uitgereikt op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Behalve van de beurs ging het initiatief uit van de Vereniging Logistiek Management en DeliveryMatch. Een jury beoordeelde de logistieke bedrijfsvoering op basis van een set criteria en een fysiek bezoek aan de deelnemende online retailers.
Twinkle100
De circa twintig aangemelde webshops eerst getoetst (jury) op aspecten als originaliteit, kosteneffectiviteit, klantvriendelijkheid, duurzaamheid, de organisatie van aftersales en het innovatieve karakter van de logistieke oplossingen. Albumprinter, Hema en Nespresso, respectievelijk de nummers 88, 6 en 14 uit de Twinkle100, kwamen als beste uit de bus.
Complete supply chain
De drie genomineerden presenteerden zich gisteravond in de Jaarbeurs, waarna Nespresso als eindwinnaar werd gekozen. Het bedrijf werd geroemd om zijn complete supply chain, waarin zorgvuldig voorraadbeheer, maximale beschikbaarheid, klantgericht en duurzaamheid belangrijke aspecten zijn. Voor zijn webwinkellogistiek werkt Nespresso Benelux samen met Kuehne Nagel (warehousing) en verder met de bezorgpartijen PostNL, Dynalogic, Bpost en Kiala.
Nieuwe norm in thuislevering
In een blog-posting op deze site sprak logistiek docent Walther Ploos van Amstel al zijn voorkeur uit voor Nespresso als winnaar. Volgens hem zette het bedrijf een nieuwe norm in thuislevering.
Ploos van Amstel schreef onder meer: ‘Nespresso laat zien hoe je succesvol, en winstgevend, een cross channel strategie kunt hanteren en daarmee een uniek merk in de markt kan zetten. De logistiek is uitstekend geregeld. Met Nespresso Your Time bepaal je zelf hoe laat je de cupjes wilt krijgen (en je oude cupjes weer mee terug mag geven).’
Zojuist is een persbericht verschenen over de uitverkiezing van Nespresso.
We citeren:
'Volgens de jury heeft Nespresso een goed evenwicht getoond tussen front-office en back-office organisatie. Zij eist veel van de logistieke dienstverleners waaraan fulfilment en distributie zijn uitbesteed. De jury heeft echter ook kunnen constateren dat deze logistieke dienstverleners op hoog niveau presteren. Daarmee was Nespresso voor de jury de overtuigende winnaar.'
'Bij het in ontvangst nemen van de prijs gaven Christophe Jouanneau, Supply Chain & Procurement Director van Nespresso Benelux en Frederik Desombere, Transport Manager Benelux aan enorm trots te zijn dat Nespresso winnaar is geworden van de Logistieke Webshop van het Jaar 2011. Zij zien de prijs als een mooie kroon op een periode van hard werken en een aansporing om hun klanten nog beter te bedienen.'
Gefeliciteerd. Volgens mij kunnen nog veel online winkels en vervoerders op logistiek vlak verbeteren. Ik denk bijvoorbeeld aan zaken als afhalen in winkels, klant kiest uit tijdvakken voor levering, zie met Google Maps waar je pakketje is etc.
Pak-Je-Gemak van PostNl hoor ik eigenlijk weinig over, heeft hier iemand ervaringen mee?
Pakje Gemak werkt als een trein! Het is echt heel makkelijk. Ik kies er altijd voor als een webshop dit aanbiedt. Heel relax dat ik dan 's avonds mijn pakje op kan halen bij de albert heijn... Helaas kan dit niet bij Nespresso...hoop dit binnenkort wel kan...