Twinkle | Digital Commerce

10 tips om uw cashflow te stimuleren

2017-05-27
180101
  • 2:54

In deze tijden van crisis, waarin de betaalmoraal verslechtert, is het belangrijk aandacht te besteden aan uw debiteurenbeheer. Financieel dienstverlener Intrum Jusititia wijst op de urgentie en sluit af met 10 tips.
 
Tekst: Fons Schootstra

Online retail is booming business. De branche noteerde in de eerste helft van 2011 een omzetgroei van meer dan 10 procent. De totale omzet in 2011 bedraagt circa 9 miljard euro en het einde van de groei is nog niet in zicht.

Deze groei vraagt om een verdere professionalisering van de branche. Een van de belangrijkste aandachtspunten daarbij is debiteurenbeheer en het zorgen dat rekeningen (op tijd) betaald worden. Zeker in deze tijden van crisis, waarin de betaalmoraal verslechtert. Als ondernemer heb je veel zelf in de hand. Vooraf checken met wie je zaken doet bijvoorbeeld kan onnodig verlies van inkomsten voorkomen. En daarmee je geldstroom een meer dan welkome boost geven.

Focus op kwalitatieve omzet
Het groeiend aantal mensen dat achteraf wil betalen is misschien wel een van de meest onderschatte risico’s door ondernemers. Waar het merendeel van de ondernemingen hoofdzakelijk focust op groei en het werven van nieuwe klanten krijgt juist de kwaliteit van deze nieuwe klanten vaak veel minder aandacht. Recent onderzoek laat zien dat, in geval van non-betaling, rekeningen gemiddeld meer dan 175 dagen onbetaald blijven. Voor de duidelijkheid: de wettelijke termijn bedraagt 30 dagen. De ervaring leert dat hoe langer rekeningen open staan, hoe groter de kans is dat ze uiteindelijk niet worden betaald.

Absolute noodzaak
Het aantal mensen dat achteraf wil betalen zal de komende tijd alleen maar verder toenemen, voorspelt Intrum Justitia. Want crisis of geen crisis, ‘we’ willen vooral gewoon blijven kopen, ook als ‘we’ minder te besteden hebben. Recent Nibud-onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat bijna een kwart van de Nederlanders weleens aankopen doet zonder het geld ervoor te hebben. Grote kans dus dat je als ondernemer te maken krijgt met te laat betalende afnemers. Besluit je als online retailer om mee te gaan in deze trend, dan kan dat dus extra risico betekenen. Je gaat immers meer krediet verstrekken. Conclusie: ervoor zorgen dat facturen (op tijd) worden betaald is dit jaar absolute noodzaak. En dat begint met weten met wie je zaken doet, en een proactief debiteurenbeheer.

Creditmanagement
Creditmanagement, oftewel effectief debiteurenbeheer, biedt daarbij uitkomst. Dat varieert van weten met wie je zaken doet en hoe je betaald wilt worden, tot het verlagen van het openstaande debiteurensaldo, aanmanen en, in het uiterste geval, incasso. Dit vraagt om een professionele aanpak en is niet iets wat je er als webwinkelier ‘zomaar even bij doet’. Hier is nog veel winst te behalen voor u en ook voor de BV Nederland. Als alle rekeningen in Nederland op tijd betaald zouden worden, levert dit het Nederlandse bedrijfsleven 15 miljard euro op en kunnen ruim 26.000 arbeidsplaatsen worden gecreëerd. Goed (betaal)gedrag loont dus wel degelijk.

Hoe geef ik m’n cashflow een stimulans?
 

  1. Zorg voor een solide kredietbeleid. Zo beperk je de risico’s en verhoog je de inkomsten;
  2. Zorg er vervolgens voor dat je ook elke stap in het creditmanagementproces consequent opvolgt;
  3. Ken je klant: zorg ervoor dat je weet met wie je zaken doet;
  4. Maak met elke klant duidelijke afspraken over betalingsvoorwaarden;
  5. Zorg voor een geïntegreerde benadering vanuit de sales-, marketing- en financiële afdelingen om niet betalende klanten te vermijden;
  6. Implementeer regelmatige adrescontroles van klanten;
  7. Monitor economische en sectorinformatie, maar ook de solvabiliteit van belangrijke klanten;
  8. Verstuur direct betaalherinneringen en bereken, waar mogelijk, boeterentes bij het overschrijden van de betalingstermijn
  9. Zorg voor een uitgebalanceerd klantenbestand in omvang, risico en afhankelijkheid;
  10. Onbetaalde facturen? Nooit, maar dan ook nooit lang wachten! Onderneem direct actie.


Fons Schootstra is commercieel directeur van Intrum Justitia.


Gerelateerde artikelen: