Twinkle | Digital Commerce

Tablet voor Wehkamp-omzet veel belangrijker dan mobieltje

2017-05-27
180101
  • 2:05

Wehkamp.nl verdient vele malen meer aan tablet shoppers dan aan smartphone shoppers. Inmiddels komt 10 procent van al het verkeer naar het webwarenhuis via tablets. De conversie ligt ook een stuk hoger dan bij mobiele bezoekers.

Dat vertelde Alexander van Slooten, manager internet bij Wehkamp.nl, vanmiddag op de Webwinkel Vakdagen. De tablet is al gauw goed voor tientallen miljoenen euro's omzet en daarmee veel belangrijker voor Wehkamp.nl dan de smartphone. ‘Tig keer’, aldus Van Slooten na afloop tegen Twinkle.

Bezoek
Dat zit hem allereerst in het enorm gestegen bezoekersaandeel van de tablet: één op de tien bezoekers aan Wehkamp.nl roept de site tegenwoordig op via een iPad of soortgelijk apparaat. ‘Sinds de zomer is sprake van een enorme explosie’, aldus Van Slooten. ‘Er zijn inmiddels 1,7 miljoen tablets in Nederland en er zijn ook ongeveer zoveel mensen van plan er één te kopen.’ Niet meer dan 1 tot 2 procent van het verkeer naar Wehkamp.nl komt via mobiele telefoons.

Conversie
Daarbij ligt de conversie van tablet-bezoekers stukken hoger, alhoewel niet zo hoog als bij desktop-bezoekers. Van Slooten: ‘Ik geef geen concrete conversiecijfers, maar de verhouding ligt ongeveer op 1 (desktop), staat tot 0,8 (tablet), staat tot 0,3 (smartphone).’

Opvallend is overigens dat de smartphone-conversie hoger ligt bij bezoekers die de desktop-versie op hun telefoon gebruiken, dan bij bezoekers van het geoptimaliseerde en recent verbouwde mobiele webwarenhuis: ‘Dat zal met de vertrouwdheid en de betaalmogelijkheden te maken hebben’, aldus Van Slooten; op M.wehkamp.nl kan niet met iDeal worden betaald, binnenkort misschien wel met PayPal en creditcard volgens de internetmanager.

Bonbedragen
Hoewel dat bij Wehkamp.nl nog niet het geval is, blijkt uit recent grootschalig onderzoek dat tablet shoppers gemiddeld meer besteden dan mobiele shoppers. Van Slooten geeft dan ook te kennen dat de mobiele focus bij Wehkamp.nl ligt op optimalisatie van de winkelbeleving op tablets.   Wehkamp.nl zal de komende periode sleutelen aan het responsive design, om de gebruiksvriendelijkheid voor tablets te optimaliseren.

Couch commerce
Van Slooten gaf vanmiddag ook aan dat tablet-eigenaren vooral in de avonduren een bezoek brengen aan Wehkamp.nl: ‘Je ziet een echte piek tussen zes en tien ’s avonds. Uit onderzoek weten we ook dat onze tablet shoppers jonger, vaker man en veelal in steden woonachtig zijn. Ook interessant is dat 86 procent van de tablet shoppers de televisie aan heeft staan tijdens het doen van een aankoop. Couch commerce is dus geen loze term. Met deze kennis kunnen we tv-reclames actiematiger inzetten. Afgelopen jaar hebben we voor het eerst directe verkoopeffecten van commercials waargenomen in onze webstatistieken.’