In de column van vorige maand vroeg René Zeedijk zich af hoe kleine stenen winkels moeten omgaan met het kunnen vinden en volgen van hun potentiële klanten. Aan Harry Bijl - verantwoordelijk voor Retail en Innovatie bij brancheorganisatie CBW-MITEX - om hierop te reageren.
‘Ik vind dat alle winkels minstens online en/of mobiel zicht- en vindbaar moeten zijn. Maar dan de vraag: wat zoekt een consument op internet? Een consument kan 24/7 kijken, kiezen, keuren, kopen, ranken, raten en reviews geven; een consument vindt dus meer dan genoeg op internet. Een ondernemer moet via het web (of mobiel) een lekkere match zien te maken met potentiële klanten en deze vervolgens verleiden tot vervolgacties. Een kwart van de kopers maakt tijdens een aankooporiëntatieproces een switch van kanaal. Een cross channel-aanpak is dus king!
Er zijn bijna meer succesverhalen dan webshops. Maar het is ook bekend dat geld verdienen op internet voor velen niet is weggelegd. Softwareaanbieders claimen de ultieme software te bieden voor een website of webshop, maar ze vertellen je weinig over je zicht- en vindbaarheid. Je artikelinformatie koppelen, fotobeheer, retouren en de logistiek kunnen je dag en nacht bezighouden. Mijn motto is: zonder visie en strategie niet aan een webshop beginnen!
Het is vooral belangrijk dat je met een website of webshop online goed zichtbaar bent. Alleen dan kan een winkel of site worden gevonden. Consumenten kunnen sinds kort zeer eenvoudig via tal van zoekfilters winkels, sites, merken of producten vinden via een zoekmachine die Baps.nu heet (Brand And Product Search). Het is gratis, eenvoudig, werkt goed en wordt ondersteund door CBW-MITEX, een brancheorganisatie voor mode- en woonwinkels. Er zijn al duizenden winkels vindbaar. Baps is ook als app beschikbaar voor Android en Apple. Retailers kunnen ook veilig en eenvoudig via de connector Reachinmode.nl of Reachinwonen.nl een profiel voor Baps.nu aanmaken. Via deze tools kunnen ze zelfs meerdere profielen voor sites en apps beheren.’
Harry Bijl is benieuwd wat Pascalle ten Hoopen heeft ervaren bij de opstart van de webshop Beaubasics.nl. Haar reactie kunt u lezen in Twinkle 2-2012.
Deze posting verscheen eerder als wisselcolumn in Twinkle 1-2012.
Cross channel-aanpak is king!
2012-01-17T15:59:00
2017-11-08
180101
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Cross channel-aanpak is king!
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.