Twinkle | Digital Commerce

Wat doet u met webanalytics, Plasma-discounter.nl??

2017-05-27
256238

Alleen data verzamelen en rapporten schuiven, draagt niet bij aan de conversie. De serie ‘Wat dóet u met webanalytics?’ gaat over de verbeteringen die e-commerce organisaties realiseren dankzij de statistieken. Deze aflevering: Plasma-discounter.nl.

Met webanalytics zijn prachtige rapporten te maken. Maar alleen data verzamelen en rapporten schuiven, draagt niet bij aan de conversie. De serie ‘Wat dóet u met webanalytics?’ gaat over de verbeteringen die e-commerce organisaties realiseren dankzij de statistieken. Deze aflevering: Plasma-discounter.nl.

Herman de Jager, directeur-eigenaar van Connective Power, analyseert dagelijks in opdracht van Create2Fit het webverkeer op Plasma-discounter.nl. Hij rapporteert zijn bevindingen wekelijks met de directie en adviseert haar welke stappen te ondernemen. Plasma-discounter.nl trekt maandelijks zo’n 450.000 bezoekers. Met 30 procent zijn de organische zoekopdrachten van Google de belangrijkste verkeersbron. Direct verkeer is tweede met 10 procent.

De analyse
Sitebezoekers hebben de keuze: online bestellen of afhalen in de showroom in Naarden. Google Analytics levert een inkijkje hoe bezoekers deze keuze maken. De Jager: ‘We zien een scheidslijn tussen tv-toestellen onder de 500 euro en daarboven. Boven dit bedrag komen ze eerder naar de showroom, bij minder dan 500 euro wordt eerder online gekocht. Deze kanaalswitch dwingt tot nadenken welke informatie je online wel of niet aanbiedt. Bij goedkope tv’s zijn een paar reviews vaak al voldoende voor een aankoopbeslissing. Bij duurdere toestellen vergelijken mensen vaker.’

De verbeteringen
Plasma-discounter.nl gebruikt de verkoopervaring uit de showroom om de online verkoop te optimaliseren. ‘Verkopers en medewerkers van de klantenservice signaleren bijvoorbeeld dat consumenten tv’s selecteren op zaken als kijkafstand en type gebruik zoals slaapkamer en woonkamer. Deze selecties worden daarom binnenkort als filters in de webshop aangeboden.’ Momenteel loopt er een A/B-test op de site waarbij er aan de ene groep mensen wordt getoond hoeveel bestellingen er zijn gedaan die dag, en aan de andere groep niet. ‘Dit experiment heeft veel voeten in de aarde gehad omdat je met de billen bloot gaat door dit aantal te noemen’, zegt De Jager. ‘De eerste cijfers zijn positief. De conversie met counter ligt een handvol procenten hoger.’ Nieuw is ook de social media-deal. Bij enkele tv-toestellen krijgt de klant een vergoeding, die oploopt tot een paar honderd euro, als hij de aankoop twittert of post op Facebook. ‘Bijna iedereen maakt gebruik van die deal. Ook zien we dat bijna niemand de tweet of posting naderhand uit de timeline verwijdert. Hoeveel retweets, mentions en extra bezoekers de social media-deal oplevert, zijn we aan het analyseren. Bij succes wordt de actie verder uitgerold.’

De lessen
De Jager: ‘Zowel bij analyseren als bij testen moet je niet alleen conclusies trekken op basis van bezoekersvolume. Slecht weer, btw-verhoging en vele andere off-line omstandigheden hebben effect op de online resultaten. Daarom gebruik ik altijd minimaal twee maanden data om con-clusies te trekken.’ 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2012.