Twinkle | Digital Commerce

Vier aandachtspunten voor fraudebestrijding

2017-05-27
180101
  • 1:56

62 procent van de Britse middelgrote en grote bedrijven die handelen in zogenoemde customer-not-present (CNP) betalingen, is geld verloren door frauduleuze transacties (periode van maart 2010 tot maart 2011), zo schrijft Chase Paymentech in het rapport ‘Tackling Online Fraud’.

De grote bedrijven (met meer dan 250 medewerkers) blijken het zwaarst getroffen. Sommige bedrijven zijn ook kwetsbaarder dan andere bedrijven, zo staat in het rapport, door bijvoorbeeld verkoop van producten met een hoge merkwaarde die gemakkelijk via de zwarte markt kunnen worden doorverkocht. Of door onvoldoende screening en het accepteren van alle online bestellingen.

Risicovolle landen

Chase Paymentech heeft voor het rapport onderzocht in welke Europese landen de kans op fraude het grootst is. Hieruit blijkt Rusland op nummer 1 te staan (65 procent), gevolgd door Italië (33 procent) en Cyprus (26 procent). Landen die als het minst risicovol worden beschouwd zijn Denemarken (3 procent) en Zweden (2 procent). Zie de afbeelding hieronder.



Aandachtspunten
Met de kerst in aantocht stijgen de online verkopen. Daartegenover staat de uitdaging van verkoopmaximalisatie en fraudepreventie. Hieronder vier aandachtspunten op het gebied van fraudepreventie vanuit Chase Paymentech.

1. Identificeer de juiste fraudedetectietechnologieën voor uw bedrijf. Ieder bedrijf is anders. Het is dan ook geen garantie dat de standaard fraudepreventieproducten ook voor uw onderneming werken. Achterhaal daarom wat succesvol werkt voor u. In-house tools vragen veel aandacht en kennis om deze voortdurend up-to-date te houden. Aan de andere kant, als u ervoor kiest om het uit te besteden, verzeker dan wel dat de oplossing van een derde partij tools bevat als device fingerprinting en proxy piercing.

2. Raadpleeg uw acquirer. Bespreek met uw acquirer mogelijke fraudekwesties en maak gebruik van de kennis en hulp van uw acquirer voor het terugdringen van het aantal fraudegevallen.

4. Documenteer geïdentificeerde links tussen frauduleuze transacties en help de autoriteiten bij het ondernemen van stappen tegen fraudeurs.

5. Implementatie van 3D Secure kan helpen bij het reduceren van het aantal fraudegevallen, maar het kan ook het aantal winkelwagenverlaters vergroten als gevolg van een complexer betaalproces. Verlies de andere kant van toepassingen dus niet uit het oog. Zorg dat u op de hoogte blijft van de recente ontwikkelingen op het gebied van fraude door informatie te werven van andere instanties uit de branche, bijvoorbeeld via het Merchant Risk Council.

Het complete rapport ‘Tackling Online Fraud’ kunt u hier downloaden.

Bron: Chasepaymentecheu.com