Twinkle | Digital Commerce

Kortingssites: hoe maakt de consument hier gebruik van?

2017-05-27
180101
  • 1:53

De ene na de andere kortingssite wordt gelanceerd. De Nederlandse consument lijkt dit concept massaal te omarmen. Maar hoe staat de consument er nu precies tegenover? En welke sites en deals zijn favoriet? Het media-adviesbureau Stroom deed onderzoek.

Uit het onderzoek, genaamd ‘Koopjesjagers!’, blijkt dat 56 procent van de Nederlanders (in de leeftijd van 18 tot en met 65 jaar) weleens deals van kortingssites bekijkt. Het merendeel (38 procent) ontvangt nieuwsbrieven waarin de deals worden aangeboden. 25 procent zoekt een dergelijke site weleens zelf op en 8 procent krijgt de deals doorgestuurd via vrienden, familie of bekenden. Kanalen die hiervoor minder worden geraadpleegd zijn: social media (6 procent), de krant (5 procent) of een app (2 procent).

Maandelijks

Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat 45 procent van de Nederlanders weleens iets heeft gekocht via een kortingssite en bijna één op de tien Nederlanders (9 procent) koopt minstens één keer per maand iets via een dergelijke actiesite.



Populaire sites
De deals van Groupon (40 procent) en Marktplaats Aanbieding (38 procent) worden het meest bekeken. VanVoordeel (22 procent), iBood (16 procent), GroupDeal (15 procent) en SweetDeal (8 procent) volgen respectievelijk op plaats drie tot en met zes.

Populaire producten
Met name vrijetijdsactiviteiten zijn populair via kortingssites, denk aan kortingsbonnen voor restaurants, events, wellnessarrangementen en weekendjes weg, aldus het rapport. Ook kleding/schoenen en entertainmentproducten zijn erg in trek via deze kanalen (zie afbeelding hieronder). De bedragen die in totaal worden uitgegeven aan de deals lopen erg uiteen. Zo heeft 52 procent tot nu toe maximaal 100 euro gespendeerd. Zo’n 33 procent heeft 100 tot 500 euro uitgegeven en één op de acht heeft al meer dan 500 euro besteed aan acties via kortingssites.



Verwachting
Hoewel bijna de helft (49 procent) van de kijkers zich irriteert aan de wirwar van deals en kortingssites, 68 procent door de bomen (lees: het grote aanbod) het bos niet meer ziet en 71 procent van mening is dat kortingssites beter dagelijks een goede deal kunnen aanbieden, verwacht het merendeel van de consumenten ook in de toekomst minstens evenveel gebruik te blijven maken van kortingssites.



Het complete rapport ‘Koopjesjagers!’ kunt u hier lezen.

Bron: Stroomviainternet.nl