Vier webwinkeliers hebben zich succesvol aangemeld voor het Veilig Betalen Keurmerk dat deze week officieel werd gelanceerd. Twinkle stelde vijf vragen aan Lennart Renkema, voorzitter van de stichting Veilig Betalen Keurmerk. ‘Er bestaat in de online-betaalwereld een gedoogcultuur.’
Kunt u uitleggen waarom er behoefte is aan weer een keurmerk?
‘Er zijn een heleboel regels waar webwinkeliers, bewust of onbewust, niet aan voldoen. Daarnaast trekt de snel groeiende online-betaalmarkt allerlei nieuwe partijen aan die snel geld denken te kunnen verdienen. Ik zeg niet dat het één groot Wilde Westen is, maar we pakken in ieder geval de handschoen op om goed te kijken naar de dienstverlening van die partijen. Het hogere doel is dat Nederlanders meer vertrouwen krijgen in online shoppen, waar webwinkeliers uiteindelijk ook de vruchten van plukken.’
Kunt u uitleggen op welke terreinen u hogere eisen stelt dan bijvoorbeeld Thuiswinkel.org?
‘We kijken niet alleen of webwinkeliers voldoen aan de Wet koop op afstand en alle regels rondom informatievoorziening, maar eisen ook expliciet om een SSL-verbinding en om 3D Secure bij het aanbieden van creditcard-betalingen. We checken payment service providers (psp) waar de shops mee werken op de aanwezigheid van een PSD-licencie, een CPSP-licentie voor iDeal-betalingen en op PCI DSS gecertificeerde creditcardacceptatie. Automatische incasso mag enkel worden aangeboden door de webwinkel conform de Rules & Regulations Incasso van Currence. Dat betekent dat de klant een schriftelijke bevestiging moet geven van de incasso, iets wat in de praktijk amper gebeurt. Het zijn allemaal zaken die nauwelijks worden gechecked, omdat er sprake is van een gedoogcultuur in de online-betaalwereld.’
Hoe gaat u webwinkeliers die zich aanmelden screenen?
‘Dat doen we bij aanvraag en vervolgens een keer per jaar. Daarnaast zullen we steekproefsgewijs controles uitvoeren. Verder houden we de psp’s en nieuwkomers op de markt nauwkeurig in de gaten. We screenen de shops in principe zelf, maar we winnen daarbij advies in van deskundigen op het gebied van onder meer algemene voorwaarden en SSL-verbindingen.’
Wat kost het lidmaatschap en wat krijgen leden daarvoor?
‘De screening kost 99 euro. De kosten voor het lidmaatschap bedragen 299 euro per jaar. Daarvoor zijn drie gekwalificeerde mensen aan de bak voor het keurmerk. We voorzien de leden van informatie over ontwikkelingen op het betaalvlak, we denken aan bijeenkomsten en wellicht kunnen we in de toekomst deals sluiten voor leden met partijen uit de betaalwereld. Alhoewel je daar als keurmerkinstantie natuurlijk voorzichtig mee om moet gaan.’
U bent voorzitter van een stichting. Waar doet u dit allemaal voor?
‘In de online-betaalwereld gebeurt er veel achter de schermen, dat wij als kenners van die wereld transparant willen maken. Daarbij hebben we geen commercieel belang, want dat geeft zo’n keurmerk meteen zo’n bijsmaak. We kunnen hooguit contacten opdoen die ook buiten de stichting interessant kunnen zijn. Het CBS heeft laatst becijferd dat 23 procent van de Nederlandse internetgebruikers niet online koopt, vaak omdat ze bezorgd zijn over privacy of betaling. We willen ervoor zorgen dat we de drempel voor deze mensen verlagen. We hebben niet de ambitie om het grootste keurmerk van Nederland te worden: ik heb liever twintig leden met een strikte screening dan tweehonderd met een losse.’
NB: de vier leden van Veilig Betalen Keurmerk zijn Label54.nl, Interioo.nl, Boekenwarenhuis.nl en Nlstore.nl. Volgens Renkema beschikken ze sinds gisteren digitaal over het keurmerk. Of, wanneer en waar ze het logo op hun site plaatsen is aan de leden zelf.
Als thuiswikel.org dat ook zou controleren dan scheelt dat weer een keurmerk.
Alsof je vrolijk wordt van TW.org. Maar goed. Het wordt tijd dat er regelgevingen komen die zowel de consument als de webwinkelier beschermen en kans geven tot eerlijk zaken doen. Het vertrouwen komt dan vanzelf. Nu wordt het gros webwinkeliers afgebeeld als oplichters als ze geen keurmerk (willen) voeren, of worden ze op hoge kosten gejaagd omdat het zgn meer vertrouwen zou wekken. Het enige vertrouwen, de gebakken lucht niet meegerekend, is de bankrekening van TW.org die groeit.
De kleine eerlijke webwinkelier die niet meedoen met de tientallen keurmerken, toetsingen en romslomp moeten eronder lijden.
Als er in Nederland en daarbuiten heldere informatievoorziening is, de ondernemer/webwinkelier óók zo goed wordt beschermd als de consument, en er rédelijke richtlijnen worden gesteld is er niets aan de hand. Nu lijkt het vooral halen wat er te halen valt, zolang de consument maar gelooft dat het over hun privacy en bescherming gaat.