Amazon komt naar Nederland. Het zijn nog weliswaar geruchten, maar ook wij begrijpen dat de komst van Amazon inderdaad aanstaande is. Wat moeten we daarvan vinden? Vormt de komst van de grootste webshop ter wereld een bedreiging voor Nederlandse webwinkels?
Afgelopen maandag besteedde Editie NL (RTL4) aandacht aan het nieuwsgerucht. Samen met Herbert Blankenstein mocht ik vertellen wat ik vind van de mogelijke komst van Amazon naar Nederland.
Digitaal wereldrijk
Het is natuurlijk niet moeilijk om de komst van de grootste speler op de online wereldmarkt als een enorme bedreiging te zien. Dit Amerikaanse bedrijf, met vorig jaar een jaaromzet van 34,2 miljard dollar (1.000 dollar per seconde) kan profiteren van het enorme schaalvoordeel. Zijn Nederlandse webwinkels daar klaar voor? Kunnen zij op tegen dit globale inkoopgeweld? En Amazon is meer dan een webwinkel. Er wordt wel gesproken over een digitaal wereldrijk. Binnen haar eigen technische omgeving probeert Amazon klanten aan zich te binden. Ook binnen Nederland zal dat gaan gebeuren. Hebben Nederlandse webwinkels daar een antwoord op? Om nog maar niet te spreken over de strijd rond bezorgkosten die met de komst van Amazon definitief zal gaan losbarsten.
Kansen en mogelijkheden
Maar ik denk toch liever in kansen en mogelijkheden. Voor de consument betekent het een nieuwe speler op de markt, met al zijn mogelijkheden. Ook Nederlandse webwinkels moeten het volgens mij zien als een kans. Ten eerste is er op de Nederlandse markt nog wel wat ruimte. Meer dan 2 miljoen niet-webkopers zullen de komende jaren langzaam maar zeker wel online kopers worden. Daar zorgen demografie en technologie wel voor. Ten tweede biedt het bestaande Nederlandse webwinkels de mogelijkheid hun eigen unieke marktpositie wellicht opnieuw te bepalen. Dat geldt overigens niet alleen voor de gedoodverfde grote concurrenten van Amazon als Wehkamp.nl en Bol.com, maar ook voor kleinere webshops die veel unieke Nederlandse nichemarkten bedienen.
Gidsland voor e-commerce
Los van de vraag of we de komst van Amazon dus moeten zien als een bedreiging, is het ook niet meer dan logisch dat Amazon interesse heeft in de Nederlandse markt. Het bedrijf is al in een heel aantal Europese landen actief en Nederland is een belangrijk gidsland voor e-commerce in Europa. We doen het gewoon heel goed. Nederlandse webshops kunnen – en moeten dus ook wel - uitgaan van eigen kracht en mogelijkheden. De nog immer groeiende Nederlandse thuiswinkelbranche biedt daarin nog volop kansen. Ook, of juist ook, als het grote voorbeeld van webwinkels in de wereld in Nederland zijn opwachting gaat maken.
Bekijk hier de uitzending van Editie NL over Amazon.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Amazon: bedreiging of kans?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.