Twinkle | Digital Commerce

Kiala-punten in bijna alle V&D-warenhuizen

2017-05-27
180101
  • 2:08

Om webshoppers de gelegenheid te bieden orders in de winkel op te halen, heeft V&D Kiala-punten geopend in bijna al zijn warenhuizen. De keten sloot een white label overeenkomst met Kiala, dat bestellingen zelf oppikt in het magazijn van V&D.
 
Webshoppers kunnen inmiddels bestellingen afhalen in 59 van de 62 warenhuizen V&D, met een webomzet van 17,5 miljoen de nummer 39 in de Twinkle100. Wat niet actief gecommuniceerd wordt, noch bij het bestellen, noch bij het oppikken, is dat Kiala de faciliterende partij is. Alleen voor het volgen van hun zending verwijst V&D webshoppers naar de site van Kiala, waar ze hun track & trace nummer kunnen invoeren.

‘Alle diensten die we bij andere Kiala-punten bieden, bieden we ook in de V&D’s’, vertelt Kiala’s Ronald Metselaar. ‘Wij regelen de hele it, de logistieke stromen, inclusief het afhalen van de pakketten in het magazijn en de aflevering bij de vestigingen. Ook trainen we V&D-medewerkers op het gebied van afhalen en retouren.'

90 procent komt naar V&D
Volgens Metselaar hebben de afhaalpunten van V&D een aanzuigende werking op het winkelbezoek. ‘Bij V&D kiezen ook relatief meer shoppers voor afhalen dan bij andere klanten van ons.’ Hoe groot het aandeel afhalers precies is wil Noël Manning, e-commerce manager van V&D, niet kwijt. Wel bevestigt hij dat 90 procent van de afhalende bestellers op Vd.nl kiest voor de winkel en niet voor een ander Kiala-punt. Metselaar: ‘Dat is aanzienlijk meer dan bij de Bijenkorf, waar we op soortgelijke manier mee samenwerken. Maar de Bijenkorf heeft natuurlijk ook veel minder winkels.’

Basisinfrastructuur
Manning zegt over de keus om samen te werken met Kiala: ‘Zij beschikken over alle hardware en software om afhalen en retouren in de winkel mogelijk te maken. Zelf hebben wij die basisinfrastructuur niet. Het zorgt ervoor dat tienduizenden webshoppers bij ons over de vloer komen.’

Of die daar nog extra aankopen doen, is niet bekend. Manning zegt dat wel te willen gaan onderzoeken. Op langere termijn wil V&D zijn winkelvoorradden realtime inzichtelijk maken, waardoor de weborders die later worden afgehaald ook in de winkel kunnen worden gepickt. Dan kan V&D webshoppers hun bestelling ook sneller in handen geven. ‘Maar dat is nog niet zo’n eenvoudige klus’, aldus Manning.

Pakjes van andere webwinkels
Of V&D op enig moment ook pakjes van andere webwinkels wil laten afhalen in zijn winkels is nog de vraag. Manning: ‘Da’s een lastige discussie, maar ik sluit het niet uit. Voorlopig gaat het echt alleen nog om V&D-pakketten, waardoor we onze eigen online activiteiten goed onder de aandacht kunnen brengen.’

Lees ook: V&D's Mark McKeon: ‘Omzet detailhandel drastisch omlaag