Twinkle | Digital Commerce

Dikke omzetplus in Amerikaanse e-commerce

2017-11-11
333265
  • 1:31

Amerikaanse webwinkeliers beleven een goed begin van het lopende holiday shopping season. In de eerste drie weken van deze maand boekten ze een omzet van 9,67 miljard dollar, 14 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

ComScore brengt traditiegetrouw rapport uit over de verrichtingen van online retailers in het koopjesseizoen. Het bureau verwacht dat de online omzetgroei in deze en volgende maand uit zal komen op 15 procent ten opzichte van vorig jaar, iets meer dus nog dan de groei van de afgelopen drie weken (14 procent) en ook meer dan de omzetgroei van januari tot en met oktober (13 procent):



Thanksgiving, Black Friday, Cyber Monday
Vandaag vieren de Amerikanen Thanksgiving Day, gevolgd door Black Friday (Wikipedia). Maandag geldt sinds enkele jaren als Cyber Monday, waarop webwinkeliers restvoorraden tegen hoge kortingen proberen te slijten. In onderstaande figuur is te zien dat de piek in de online bestedingen echter pas ongeveer half december mag worden verwacht:



Free shipping
ComScore communiceerde ook dat op 40 procent van de webaankopen in het derde kwartaal van 2011 geen verzendkosten in rekening werden gebracht aan klanten. Dat percentage loopt in deze drukke webwinkeldagen flink op. Deze week bieden bijvoorbeeld 77 van de 100 grootste Amerikaanse online retailers free shipping aan, somde Internet Retailer op.

Aankopen in Nederland
De afgelopen periode verschenen ook verschillende onderzoeken met cijfers over de (verwachte) Nederlandse webomzet in de eindejaarsperiode. Volgens Kelkoo besteedt het gemiddelde Nederlandse gezin in de aanloop naar kerstmis 81 euro online, terwijl het Britse IMRG denkt dat Nederlanders in de 8 weken voor kerstmis samen 1,8 miljard euro zullen spenderen online. Thuiswinkel.org maakt volgende week de resultaten bekend van de sinterklaas enquête die het liet rondgaan langs leden.