Kassa besteedde in de uitzending van afgelopen weekend aandacht aan webwinkelkeurmerken. Het consumentenprogramma hield een enquête en zette zelf een webwinkel op om te kijken hoe makkelijk logo’s te verkrijgen zijn.
Met de fictieve webwinkel Meesterkweker.nl ging Kassa de boer op. Het programma wist bij elf keurmerkverstrekkers zonder enige controle een certificaat te verkrijgen. Kassa concludeert: 'Het merendeel van de door ons onderzochte keurmerken houden niets tot weinig in. Door de goedgekozen naam liften ze mee op het succes van de grotere en inhoudelijke sterke keurmerken zoals Thuiswinkel Waarborg en Stichting Webshop Keurmerk. De consument komt dan wel in de kou te staan wanneer ze een probleem krijgen met de aangesloten webshop.'
U kunt de uitzending van Kassa, waarin directeur Bart Combee van de Consumentenbond aan het woord komt, hieronder bekijken.
Meer informatie, ook over de resultaten uit de enquête, vindt u op de site van Kassa.
Ons commentaar op deze uitzending hebben we geplaatst op onze blog. Wellicht interessant om te lezen na het kijken van de uitzending: https://www.webwinkelkeur.nl/webwinkel/blog/kassa-test-onze-reactie
Het wordt alsmaar duidelijker dat twinkle niet onafhankelijk is even zo de Vara, die hun best deden om het andere keurmerk dat de consumentenbond aangaf er onderuit haalde omdat thuiswinkelwaarborg hen als grote tegenstander ziet in de markt die ze als enige willen claimen als " vertrouwd keurmerk" Moet denk ik toch maar eens mijn abonnement opzeggen gezien Twinkle = Thuiswinkelwaarborg
@Ron: ik begrijp niet waar je conclusie over Twinkle op is gebaseerd. De redactie heeft de uitzending van Kassa online geplaatst, omdat die hoe dan ook relevant is voor de branche.
@Arjan, afgezien van het feit, wat ik al vaker heb geventileerd; webwinkel keurmerken zijn een wassen neus.
Dit is niet DE plaats over de verhoudingen Twinkle Thuiswinkelwaarborg te discussiëren. De conclusie die Ron trekt is bij de meeste lezers wel bekend; Twinkle is ten opzichte van Thuiswinkelwaarborg beslist niet objectief!! Beter gezegd Twinkle = Thuiswinkelwaarborg en Thuiswinkelwaarborg = Twinkle. Waarvan akte.
@Frits: je spreekt me erop aan dat dit niet 'DE plaats' is om over de verhoudingen te beginnen. Dat doe ik niet, dat deed Ron. Ik reageer alleen. Frappant is dat jij vervolgens een steentje bijdraagt aan de discussie, waarvan jij niet wil dat hij hier gevoerd wordt. Of bedoel je dat argumenten niet nodig zijn?
Bijzonder om te zien hoe sommige bezoekers alles dat Twinkle Magazine over de Thuiswinkel.org publiceert direct zo zwaar opnemen. Het is geen geheim dat er een samenwerking/klantrelatie tussen de twee bestaat maar dat neemt niet weg dat ze (positief) nieuws van adverteerders/relaties niet ook mogen publiceren toch? Anders wordt het aanbod wel erg klein, aangezien er nogal wat bedrijven in de ecommerce actief zijn die wel eens geadverteerd/samengewerkt hebben met Twinkle Magazine.
Ook de uitslag van het onderzoek van Kassa lijkt mij niet verrassend. Ze kijken niet naar kosten/randzaken/politiek/macht maar puur naar de webwinkelcontrole alleen, die de Thuiswinkel Organisatie voor een groot deel uitbesteed. Lijkt me niet verrassend dat de Thuiswinkel Organisatie verreweg het beste uit die bus komt? Volgens mij is Kassa daarin objectief. In het onderzoek hadden ze ook het tarief of software-veiligheid mee kunnen nemen maar dat hebben ze niet gedaan.
Het onderzoek lijkt mij zeer relevant voor webwinkels die benieuwd zijn naar andere keurmerken. Persoonlijk zie ik dit soort berichten dus graag op Twinkle Magazine terug.
@Dirkjan
Het enige opvallende aan de kassa uitzending is wel dat het Thuiswinkel Waarborg samen met het Webshop Keurmerk uitdrukkelijk worden genoemd. Dit terwijl uit dit onderzoek ook andere keurmerken als even goed naar boven kwamen.
Heb dan ook meer het idee dat enkel de twee geacreditteerde keurmerken worden gepromoot, zonder verder te kijken. Als klap op de vuurpijl wordt dan nog eens het Webshop Keurmerk onderuit gehaald door een individuele zaak waarna het Thuiswinkel Waarborg als het ware als winnaar uit de test komt. Naar mijn idee onterecht en erg subjectief.
Dat heb je goed Marcel, en dan uit andere artikelen wetende dat Webshop Keurmerk jaren is tegengewerkt door Thuiswinkel Waarborg om aangesloten te worden bij Stichting Geschillen Commissie (SGC). Heb ergens gelezen dat ze dat nu eindelijk wel gaan krijgen. Het is natuurlijk wel zo dat er een aardige wildgroei is ontstaan van gasten die zich willen verrijken, maar dat neemt niet weg dat Twinkle enkel Thuiswinkel promoot uit eigenbelang en absoluut geen onafhankelijk vakblad is
het zou wellicht een idee om een onafhankelijke partij te nemen die een keurmerk in het leven roept. geschillen commisie zou wellicht de aangewezen partij zijn. tot nu toe zijn er alleen maar commerciele partijen waaronder ook thuiswinkel.org. niet te vergeten huiskamer zegel en keurmerk verzinbedrijfjes.
zou een bundeling van instanties niet een idee zijn. de e-commerce is dermate groot dat je zou verwachten dat dit beter geregeld zou zijn.
je moet je afvragen wat de toegevoegde waarden is van die zegels. "deze website voldoet aan de wet" maar komt hij hem ook na en wat bij een faillisement.
Wellicht een leuke aansluitende site voor webwinkels welke de wildgroei aan keurmerken ook beu zijn. Met http://www.geenkeurmerk.nl hebben we een initiatief gestart om het debat rondom de waarde van keurmerken aan te swengelen. Graag jouw mening.