Twinkle | Digital Commerce

Europese e-commerce geschillen in 30 dagen beslecht

2017-05-27
164130
  • [nieuws]
  • 1:48

Consumenten uit de Europese Unie die een conflict hebben met een webwinkelier uit een andere lidstaat moeten klachten straks centraal kunnen indienen. Een Europees netwerk van arbiters moet een geschil binnen 30 dagen beslechten. Alles gebeurt online.

Dat staat in voorstellen van de Europese Commissie (EC), die zojuist zijn geopenbaard en waar Twinkle voorinzage in heeft gehad. Brussel wil dat consumenten sneller, goedkoper en makkelijker hun gelijk kunnen halen bij een conflict met een winkelier uit een andere lidstaat, zonder dat ze naar de rechter hoeven.

Twee netwerken
De EC wil feitelijk twee netwerken van geschillenbeslechters creëren. Allereerst een voor disputen binnen het offline kanaal, op te lossen binnen 90 dagen. Ten tweede een voor geschillen bij online aankopen, op te lossen binnen 30 dagen. Voor het ‘offline netwerk’ kunnen bestaande geschillenbeslechters aan elkaar worden geknoopt, voor het ‘online netwerk’ moeten nieuwe entiteiten worden gestart. ‘Online dispute resolution systems for cross-border online shoppers are not yet developed’, schrijft de EC. Overigens kunnen de geschillenbeslechters worden opgezet door zowel overheidsorganen als door branches. Ook publiek-private initiatieven zijn mogelijk, eventueel in combinatie met consumentenorganisaties.

Planning
In Brussel moet eind volgend jaar overeenstemming zijn bereikt over de voorgestelde maatregelen. Vervolgens hebben lidstaten 18 maanden om de ADR Directive (Alternative Dispute Resolution) in hun wetgeving te implementeren. Het Europese netwerk voor online geschillenbeslechting (Online Dispute Resolution) moet pas daarna, begin 2015, volledig operationeel zijn. Volgens de Europese Commissie kunnen EU-burgers samen 22,5 miljard euro per jaar besparen met de laagdrempelige geschillenbeslechting. Ondernemers zouden door de komst van de netwerken kunnen rekenen op meer vertrouwen van het buitenlandse koperspubliek.

Cross border e-commerce
Cross border shoppping op internet groeit maar mondjesmaat in de EU, reden waarom Brussel al nieuwe spelregels voor webwinkeliers heeft opgesteld die vanaf 2013 in alle lidstaten van de Unie moeten gaan gelden. Een online platform voor geschillenbeslechting is een andere manier waarop cross border e-commerce kan worden gestimuleerd. Het was dan ook een van de 13 aanbevelingen van een groep prominente onderzoekers om het webkopen over de Europese binnengrenzen te bevorderen.

Zie ook: