Het gemiddelde Nederlandse gezin besteedt in de aanloop naar kerst 81 euro online. Dat is 18 procent van het totale bedrag dat opgaat aan cadeaus, eten en drinken, reizen en kerstversiering. Opvallend is dat de mobiele verkopen relatief achterblijven.
Dat blijkt uit onderzoek van het Centre for Retail Research (CRR) in opdracht van Kelkoo. CRR vroeg Nederlanders, Britten, Fransen, Duitsers, Denen, Italianen, Noren, Spanjaarden en Zweden afgelopen september naar hun verwachte feestuitgaven in de laatste zes weken van dit jaar. De uikomsten werden gekoppeld aan nationale statistieken en onafhankelijke onderzoeksorganisaties als Euromonitor.
7 procent mobiele orders
RCC verwacht dat het gemiddelde Nederlandse gezin dit jaar 448 euro zal uitgeven aan kerstgerelateerde zaken. Hoewel 1,2 procent meer dan vorig jaar is dat minder dan gezinnen uit alle andere landen. Van het bedrag, dat voornamelijk opgaat aan cadeaus, wordt 18 procent online besteed, vergelijkbaar met het gemiddelde uit het onderzoek (17,3 procent). Van deze 81 euro komt weer 7 procent binnen via mobiele orders. Daarin loopt Nederland achter op de meeste andere landen uit het onderzoek, zoals blijkt uit onderstaande tabel (bedragen in miljarden euro’s voor de komma):
4,22 miljard euro
Het mobiele kanaal is in de aanloop naar kerst dus goed voor zo’n 80 miljoen euro omzet voor Nederlandse retailers. Inwoners van de negen landen samen doen voor 4,22 miljard euro aan mobiele kerstaankopen. In Spanje en Italië, waar het online aandeel in de kerstbestedingen overigens het kleinst is, is de mobiele invloed daarbinnen het grootst.
Meer data vindt u in onderstaand document (pdf):
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘18 procent kerstbudget naar online verkopers’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.