Twinkle | Digital Commerce

'Logistieke service Nederlandse webwinkels iets verbeterd'

2017-11-11
367245
  • 1:59

Webwinkels in Nederland bieden shoppers gemiddeld meer afleveropties dan vorig jaar. Klanten kunnen vaker een alternatief bezorgadres opgeven of een pakje zelf komen afhalen. Het aantal shops dat keus uit een afleverdag biedt blijft beperkt, net als het aantal shops met gratis bezorging.

Dat concludeert DeliveryMatch, dat de logistiek van Nederlandse webwinkels deze zomer voor de tweede keer onder de loep nam. DeliveryMatch voerde desk research uit naar 150 webwinkels en het deed bij 21 webwinkels een testbestelling.

‘Verdraaid flexibel’
Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de webwinkels bestellingen na zes uur ’s avonds nog de volgende dag kan bezorgen bij de klant. ‘Nederlandse webshops zijn verdraaid flexibel’, concludeert Nando van Essen van DeliveryMatch dan ook. ‘In Groot-Brittannië, op veel aspecten toch een voorloper in e-commerce, biedt maar 6 procent die mogelijkheid.’

Uiterste bestelmoment
Waar de zogenoemde cut-off tijden over het algemeen iets naar achter zijn geschoven (bijvoorbeeld van twee uur ’s middags naar drie uur ’s middag voor bezorging op de volgende dag) merkt Van Essen dat het uiterste bestelmoment van shops met ‘avondopenstelling’ gemiddeld een uur is vervroegd. ‘In 2011 is dit accent duidelijk verschoven van 22.00 uur naar 21.00 uur. Waar dat precies aan ligt weten we niet.'

Meestal twee dagen
Gevraagd naar andere opvallende uitkomsten van het onderzoek zegt Van Essen: ‘Daar waar niet specifiek is gezegd hoe lang bezorging op zich laat wachten, duurt het meestal twee dagen voor een klant een product in huis heeft. We hadden verwacht dat dit vaker binnen 24 uur zou lukken. Overigens moet ik zeggen dat waar het mogelijk was om een dag of tijdvak te selecteren, producten ook keurig op tijd werden bezorgd.’

Geld terug na 15 dagen
DeliveryMatch deed als gezegd 21 proefbestellingen, waarvan het er 20 retour stuurde. In 6 gevallen verliep het terugzenden volgens Van Essen ‘ronduit stroef’, door gebrekkige informatie en trage reacties op vragen. Gemiddeld duurde het 15 dagen voor het aankoopbedrag werd gerestitueerd.

Rapport
De resultaten van het onderzoek van DeliveryMatch zijn gebundeld in een rapport dat u kunt aanschaffen via de site van het adviesbureau. In het decembernummer van Twinkle gaan de onderzoekers uitgebreid in op hun belangrijkste bevindingen.

NB: op basis van het webwinkelonderzoek van vorig jaar stelde DeliveryMatch een lijstje op met 10 logistieke tips die het kopersvertrouwen bevorderen. In het nieuwe rapport staan 33 tips, aldus Van Essen.