Twinkle | Digital Commerce

'Kwart Nederlandse retailaankopen online in 2020'

2017-11-08
180101
  • 2:02

Het Economisch Bureau van ING verwacht een versnelde groei van het online aandeel in de totale detailhandelsverkopen. In 2020 zal een kwart van de verkoop op internet plaatsvinden, aldus de bank. De onderzoekers spreken van een survival of the fittest in retail.

Het Economisch Bureau van ING baseert zijn voorspellingen op een brede marktinventarisatie en het nam daarbij onder meer de recente Thuiswinkel Markt Monitor mee. Nederlandse retailers hebben te kampen met hoge kosten, krappe marges en een kooppubliek dat de hand op de knip houdt. Daarnaast verliezen veel ondernemers in de winkelstraat terrein aan concurrenten op internet. 'De markt vraagt momenteel het uiterste van winkeliers', vat ING samen in een begeleidend schrijven bij zijn kwartaalbericht detailhandel.

Kinderschoenen
In een aparte passage over online retail schrijven de onderzoekers: In feite is e-commerce de kinderschoenen nog maar net ontgroeid.’ Door tal van ontwikkelingen, benoemd in de figuur hieronder, verwacht ING dat de groei van e-commerce zal versnellen. Het omzetaandeel van internet, nu vastgesteld op 5 procent, zal tot 2020 vervijfvoudigen:



Belang van schaal
ING constateert dat de lat om concurrerend te zijn steeds hoger komt te liggen. Het Economisch Bureau schrijft: Nu de online omzet een steeds serieuzere omvang krijgt, de sector professionaliseert en de benodigde inspanningen om concurrerend te zijn stijgen wordt het belang van schaal in e-commerce steeds groter.’

Een en ander wordt gevisualiseerd in de volgende afbeelding:



Colsolidatieslag
De internettaart wordt dus groter, maar deze zal onder vooral de grootste spelers worden verdeeld. Uit het rapport: 'De groei van pure players en de komst van fysieke ketens leidt ertoe dat ook online de markt steeds meer door grote partijen wordt gedomineerd. Zowel online als offline zal consolidatie plaats vinden (…) In ieder subsegment verwachten wij dat de markt grofweg zal bestaan uit 3-5 grote pan-Europese spelers, een aantal grote merkbedrijven en daarnaast ruimte voor nichespelers.’

Schoenen en kleding
Onlangs bracht het Economisch Bureau van ING twee rapporten naar buiten over de ontwikkeling van respectievelijk schoen- en kledingverkoop. De onderzoekers voorspelden dat anno 2020 ongeveer 35 procent van de schoenen en 40 procent van de kleding online zal worden gekocht. Over de hele linie zal tegen die tijd één op de vier producten die in de detailhandel beschikbaar zijn, online worden gekocht.

U kunt het kwartaalbericht detailhandel van ING Economisch Bureau downloaden via onderstaande link:


Size: 1.1M bytes Modified: 2 June 2016, 10:17