Twinkle | Digital Commerce

Homeshopping tv-kanaal plaatst qr-codes voor mobiele orders

2017-11-08
150155
  • 1:23

HSN, aanbieder van homeshopping op de Amerikaanse tv, brengt qr-codes in beeld bij live uitzendingen. Kijkers die de code op de beeldbuis scannen, komen terecht bij de m-commerce site van HSN, waarop ze getoonde producten direct kunnen bestellen.
 
Qr-codes, die de koppeling leggen tussen de fysieke en de digitale wereld, zijn aan een opmars bezig. Ze zijn al veel te zien op posters in de buitenlucht, in productcatalogi, maar ook in winkels, op etalages en op verpakkingen. De Nederlandse startup QRID ontwikkelde een betaalmethode op basis van de tweedimensionale codes, geschikt voor zowel fysieke als digitale winkeliers. HSN brengt qr-codes nu naar de televisie.

Scannen en bestellen
HSN, dat staat voor Home Shopping Network, toont de first ever on-air retail qr codes’ bij producten op zijn HD-kanaal. Het is een onderdeel van HSN’s ‘Innovation Event’, dat tot vandaag loopt. Met de on screen qr-codes verlaagt HSN de drempel voor tv-kijkende homeshoppers om direct mobiel te bestellen. In plaats van 'ouderwets' via de telefoon te bestellen of de (mobiele) site van HSN af te struinen, kunnen ze de code op hun tv-scherm scannen en snel een mobiele order plaatsen.



HSN ook groot op internet
HSN is voor bijna 40 procent van zijn inkomsten afhankelijk van het online kanaal (jaarcijfers). Met een webomzet van ruim 1,17 miljard dollar in 2010 bezet het bedrijf de 26e plek op Internet Retailer’s lijst van grootste Amerikaanse online retailers. HSN beschikt behalve over een mobiele site ook over een mobiele applicatie, waarop de tv-uitzendingen van het bedrijf live kunnen worden bekeken.