PaySquare en Global Blue bieden webwinkeliers een nieuwe manier om de koopbereidheid van niet Europese shoppers te vergroten. Webshops die samenwerken met Ogone kunnen buitenlandse klanten voortaan in dertig verschillende valuta laten betalen met MasterCard of Visa.
PaySquare, dat de acceptatie van creditkaarten verzorgt, en financieel dienstverlener Global Blue werken al langer samen op het gebied van Dynamic Currency Conversion (kortweg DCC) ofwel Currency Choice, om betalingen op locatie te vereenvoudigen. Sinds kort is de dienstverlening uitgebreid naar het online kanaal en daarmee beschikbaar voor webwinkeliers die zaken doen met payment service provider (psp) Ogone.
Lagere drempel
De nieuwe service wordt aangeboden in dertig verschillende valuta, waaronder de Amerikaanse dollar, het Britse pond en de Japanse yen. Een klant weet altijd direct wat hij feitelijk betaalt en hij wordt dus niet langer verrast door schommelingen in de wisselkoers. Dat verlaagt de drempel voor shoppers buiten de Europese Monetaire Unie om aankopen te doen in een Nederlandse webwinkel, is de gedachte.
Commissie
Webwinkeliers krijgen bestelbedragen overgemaakt in euro’s. Voor elke non-euro transactie via DCC ontvangen ze een commissie die wordt betaald uit de wisselkoersopslag, aldus PaySquare en Global Blue bij de aankondiging van hun nieuwe dienst. Ogone benoemt deze commissie overigens niet expliciet als voordeel voor merchants om DCC te gebruiken.
Volgens mij heeft elke serieuze internationale PSP dit in het standaardpakket. Ogone is hier erg laat mee, weinig nieuws onder de zon dus.
Acceptanten kunnen inderdaad via hun acquirer en/of PSP betalingen uit het buitenland accepteren. In dat geval wordt de koersconversie door de kaartuitgevende instantie (bijv. bank van de kaarthouder) uitgevoerd. De kaarthouder weet pas wat de exacte koers en prijs in vreemde valuta is op het moment dat hij zijn afschrift ontvangt van de kaartuitgevende instantie (meestal na paar weken). Dat is standaard. Echter, bij deze dienst kan de buitenlandse klant direct in eigen valuta betalen doordat de koersconversie door de kaartaccepterende partij wordt uitgevoerd. Hierdoor is direct duidelijk wat de wisselkoers is en wat de kaarthouder in eigen valuta moet betalen. De webwinkelier krijgt gewoon in euro uitbetaald en loopt geen enkel koersrisico. Omdat de kaartaccepterende partij voor de koersconversie zorgt, ontvangt ook de webwinkelier een deel van de koersopslag.
@Annemieke, wellicht is dit nieuw voor PaySquare, maar zoals Mike al meldt ken ik geen Payment Service provider die dit nog niet in het pakket heeft.
Is er niet een kenmerkend verschil omdat bij DCC aan de hand van het kaartnummer (dus niet a.h.v. het IP adres) wordt bepaald in welke valuta het aankoopbedrag wordt getoond? Voorbeeld: Als een consument met een creditcard wil betalen - die door een US bank is uitgegeven - dan wordt het aankoopbedrag op basis van het kaartnummer ook in USD getoond. Bijkomend voordeel is dat de webwinkelier zich totaal niet met de koersconversie hoeft te bemoeien en maar wel iets aan de koersconversie kan verdienen.