Twinkle | Digital Commerce

Multichannel Monitor brengt koopgedrag Nederlander in kaart

2017-11-08
180101
  • 1:47

Meer dan 90 procent van de Nederlanders met internettoegang oriënteert zich wel eens online op een aankoop. Internet was al het meest gebruikte kanaal voor kooporiëntatie, maar voor het eerst geeft het web ook vaker dan alle andere kanalen de doorslag.

Dat laatste schreef Twinkle gister al in een nieuwsbericht over de Multichannel Monitor 2011, die voor de derde keer wordt uitgegeven door Thuiswinkel.org en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Vanaf de presentatie, zojuist op de Thuiswinkel Update, is het complete rapport te downloaden.

Highlights
De onderstaande afbeeldingen maken de ontwikkeling van de verschillende kanalen in de afgelopen jaren inzichtelijk:





Te zien is dat de invloed van internet het afgelopen jaar op alle fronten is gegroeid (oriëntatie, aanschaf, after-sales) en aanzienlijk harder dan daarvoor:



Vaker doorslaggevend
De volgende figuur laat zien dat internet vaker dan de afgelopen jaren wordt ingezet als oriëntatiebron, waarbij het aanzienlijk vaker ook de doorslaggevende bron is:



Conclusies
De belangrijkste bevindingen van Blauw Research, dat de Multichannel Monitor opstelde, op een rij:

  • Oriëntatie via internet neemt toe en speelt vaker een doorslaggevende rol
  • Men is vaker ‘zeer tevreden’ met het internet dan met de winkel als oriëntatiekanaal
  • Per productgroep zijn er grote verschillen in oriëntatiekanaal
  • Ongeacht het kanaal is de prijs de belangrijkste reden dat men zich oriënteert voor de aanschaf van een product of dienst
  • Aankoop vindt voornamelijk op de winkelvloer plaats, maar het online aankoopkanaal blijft groeien
  • De meeste productgroepen worden vaker via het internet aangeschaft
  • Vaker contact tijdens after-sales moment, de winkel is het poulairste after-sales kanaal
  • Sociale omgeving rond consument speelt een belangrijke rol bij en na aankoop
  • Bij een kwart van de aankopen heeft ‘kanaalswitch’ plaatsgevonden
  • Verandering in switchgedrag van online naar offline is het sterkst bij witgoed
  • Drempels met betrekking tot online aankopen (niet kunnen zien of voelen, hoge verzendkosten, lastige betaalmethoden) verdwijnen steeds meer
  • Gebrek aan keuze opnieuw vaker een reden om te switchen naar internetkanaal

U kunt de Multichannel Monitor 2011 downloaden via deze pdf-link (2010 hier, 2009 hier).