‘Internet verslaat de etalage’, zo typeerden de koppenmakers van de Telegraaf vanochtend de primeur van de resultaten van de nieuwste Multichannel Monitor 2011. Wat viel mij - en dus ook de Telegraaf - het meest op?
Dat Nederlanders internet voor het eerst als doorslaggevende oriëntatiebron zien, om te bepalen wat hij waar gaat kopen. Ook opvallend vond ik dat voor het eerst Nederlanders ook nog eens méér tevreden zijn over internet als oriëntatiebron dan over de fysieke winkel. En da’s gewoon goed nieuws voor webwinkels in Nederland.
Online shoppen gemeengoed
Het is voor de derde keer dat Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org en het HBD onderzoek heeft gedaan naar het oriëntatie en koopgedrag van Nederlanders in circa dertig productgroepen. Het onderzoek concludeert dat het online shoppen inmiddels gemeengoed is geworden. Bijna een op de drie aankopen wordt in het internetkanaal gedaan, waar dat aandeel in 2009 bijvoorbeeld nog op 23 procent lag. Die groei is mede het gevolg van de online aankoop van artikelen die voorheen nog vooral in de winkel werden gekocht, zoals kleding en schoenen. Bij ruim twee derde van de aankopen via een winkel is de website van deze winkel (wel eens) bezocht.
Sociale omgeving steeds belangrijker
De consument wordt bij vier op de tien van zijn aankopen beïnvloed bij de keuze van de aankoopplaats door uitwisseling van meningen of ervaringen van anderen. Dit gebeurt voornamelijk door personen uit de directe omgeving. Na de aankoop wordt bij ruim een kwart van de aankopen de ervaring gedeeld met anderen, dit is vergelijkbaar met voorgaande jaren. Steeds vaker delen consumenten hun ervaring met anderen na de aankoop van een auto, maar minder vaak na de aankoop van fiets (accessoires) of foto- of filmapparatuur.
Stijging oriëntatie via mobiel
Het onderzoek laat ook zien dat productinformatie inmiddels al minder vaak via de ‘vaste’ computer geraadpleegd. Nederlanders oriënteren zich in toenemende mate via mobiele telefoon of tablet op de aanschaf van nieuwe producten of diensten.
Thuiswinkel Update
Morgen worden de resultaten van de Multichannel Monitor 2011 toegelicht en besproken tijdens het CEO Debat, in het ochtendprogramma van de Thuiswinkel Update.
Nota bene: Het CEO Debat is vanaf 09:45 uur live te volgen op de site van Thuiswinkel.org (livestream, powered by Nines).
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Internet versus etalage
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.