CBW-MITEX heeft op basis van verschillende bronnen een rapport opgesteld met retailperspectieven tot 2020. Het rapport, dat u vanaf vandaag kosteloos in zijn geheel kunt downloaden, benoemt tien trends en gaat specifiek in op crosschanneling.
‘Cross channel retail’ is een van de tien hoofdtrends die branchevereniging CBW-MITEX benoemt in het rapport Retail2020 en de bijbehorende website, die is bedoeld om de theorie te ondersteunen met voorbeelden uit de praktijk. Alle tien retailtrends voor de komende tien jaar op een rij:
1.Individualisering
2.Cross channel commerce
3.De digitale superconsument
4.Einde van de piramide
5.Glocalisering
6.Prioritijd
7.Transparantie
8.Het nieuwe midden
9.Consuminderen
10.Nieuwe markten
Het onderzoek werd uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy en gefinancierd door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), dat samen met Thuiswinkel.org de jaarlijkse Multichannel Monitor uitbrengt. Voor Retail2020 zijn tal van retailers en deskundigen geraadpleegd en bovendien zijn 1.500 consumenten ondervraagd.
Online-winkel helemaal geaccepteerd
De onderzoekers stellen dat de online-winkel in 2015 helemaal geaccepteerd is door de consument, die nu nog een lichte voorkeur heeft voor het fysieke kanaal. Het hoofdstuk over crosschanneling brengt onder meer in kaart waarom Nederlandse consumenten nu wel of juist niet online shoppen, in beeld gebracht door de volgende tabellen.
Waarom wel?
Waarom niet?
Volgend jaar versus dit jaar
Het rapport van CBW-MITEX beschrijft ook hoe de online-omzet van volgend jaar zich zal verhouden tot die van dit jaar, waarbij een index van 100 is aangehouden voor 2010:
Kanaalconflict
Een opvallende passage in het rapport gaat over het kanaalconflict. Onder de kop ‘Het kanaalconflict is passé' blikken de onderzoekers vooruit:
‘Wanneer we echter verder redeneren biedt de Cross Channel aanpak nog veel meer mogelijkheden. Mode retailers die op goed bereikbare locaties zitten kunnen bijvoorbeeld ook het afhaalpunt worden voor alle merken die ze in hun portfolio hebben en wellicht nog meer. Hierbij kunnen de merken online gaan met het hele assortiment, ook met dat deel van het assortiment dat u niet graag opneemt. Dit kunt u tevens via uw eigen website ook aanbieden aan uw klanten. Groot voordeel is dat u hiervan niets op voorraad heeft, die ligt bij uw leverancier. U krijgt weliswaar een lagere marge, maar houdt wel uw klant. Bijkomend voordeel is het feit dat u al weet wat de klant komt ophalen en u kunt daar op inspelen bij het ophalen van de spullen. U als retailer biedt de mogelijkheid van vermaken en de zekerheid van het kunnen ruilen. Dit betekent dat het kanaal conflict voltooid verleden tijd hoort te zijn. In de samenwerking gaan alle drie de partijen er op vooruit. Ja, u leest het goed alle drie, uw klanten met al het aanbod en alle service, uw leveranciers met meer aanbod en handel en u met meer omzet.'
Downloaden of bestellen
Veel en veel meer nuttige informatie vindt u in het rapport Retail2020, dat u kunt downloaden via onderstaande link. U kunt het 123-pagina's tellende rapport voor 50 euro (excl. btw) ook op papier toegestuurd krijgen.
Geweldig dat er vooruit wordt gekeken naar multichannel ontwikkelingen! Wij zien nu al voorbeelden er van en volgen alle ontwikkelingen met grote belangstelling!
Deze ontwikkelingen stellen immers ook eisen aan de betaalmethoden.
Snel verder met het rapport bestuderen!
Edwin de Ron
Product Manager e-commerce
Rabobank Nederland