Twinkle | Digital Commerce

Internet nu dominanste oriëntatiekanaal consumentenaankopen

2017-05-27
400400
  • [nieuws]
  • 1:23

Steeds meer consumentenaankopen worden online gedaan, maar ook bij verkopen in fysieke winkels groeit het belang van internet: het web is voor het eerst de meest doorslaggevende oriëntatiebron voor retailaankopen.
 
Dat blijkt uit de derde editie van de Multichannel Monitor, in opdracht van Thuiswinkel.org en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) opgesteld door Blauw Research. Twee jaar geleden was het fysieke kanaal nog dominant in de aankoopbeslissingen van consumenten, vorig jaar was de invloed van web en winkels net zo groot. Inmiddels is het web dus het vaakst de doorslaggevende oriëntatiebron voor Nederlandse consumenten, ongeacht waar ze hun producten vervolgens ook aanschaffen.

Meer aankopen online
Kopen doen Nederlanders ook steeds vaker online, zoals de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor al deed vermoeden. In de dertig categorieën die Blauw Research voor de Multichannel Monitor onder de loep nam, wordt inmiddels één op de drie producten online gekocht, aanzienlijk meer dan de 23 procent van twee jaar geleden.

Site-bezoek gaat vooraf aan winkelaankoop
Bij twee op de drie aankopen in een fysieke winkel heeft de koper vooraf wel eens een bezoek gebracht aan de website van de retailer. Daarnaast gaan veel consumenten online te rade op vergelijkingsites, fora en social media. De invloed  van internet ten opzichte van papieren media, zoals catalogi en folders van retailers, is het afgelopen jaar ook opnieuw toegenomen.

Thuiswinkel Update
De Multichannel Monitor 2011 wordt morgen uitgebreid gespresenteerd en besproken in het ochtendprogramma van de Thuiswinkel Update. Onder andere de CEO's Daniel Ropers (Bol.com), Pieter Zwart (Coolblue), Goosen Foppen (Scheer en Foppen) en Patrick Kerssemakers (Fonq.nl) zullen hun licht laten schijnen over de onderzoeksresultaten.