Twinkle | Digital Commerce

7 tips voor het creëren van goede productpagina’s

2017-05-27
180101

Zo goed als iedereen weet inmiddels wel dat goede productpagina’s van groot belang zijn. Waarom zijn er dan nog zo veel slechte voorbeelden te vinden, vraagt James Amunwa zich af in een blog op Kissmetrics.com. Hier 7 tips van zijn hand.

Het is aan u om een goede gebruikerservaring te creëren waardoor een bezoeker een klant wordt. Maar wat is de definitie van een user experience? Simpel: een pagina die de informatie, garanties en motivatie biedt die een bezoeker nodig heeft om een klant te worden. Dit kan per site en branche verschillen. Het is aan u om te testen en de juiste mix te vinden die voor uw webshop werkt. Hieronder vindt u zeven tips en voorbeelden die u op weg kunnen helpen.

1. Hou het simpel
Veel webshops gooien productpagina’s helemaal vol met veel tekst en onbelangrijke functionaliteiten. Zorg liever voor eenvoud op deze pagina’s. Natuurlijk is het zinvol om aanbevelingen, reviews en andere features op productpagina’s te plaatsen, maar zorg dat met name de call-to-action (CTA) eruit springt – het gaat immers om de verkoop. Deze mag niet worden verdoezeld door allerlei andere (minder belangrijke) content. Een voorbeeld van een speler die dit goed voor elkaar heeft is Abercrombie & Fitch: hier zijn enkel de essentiële browsing elementen (als zoekbalk, navigatie en kleurvariaties) zichtbaar op de productpagina’s.



2. Maak duidelijke call-to-actions
Zorg voor duidelijke, consistente en goed zichtbare ‘Voeg toe aan winkelwagen’- en ‘Ga naar de kassa’-buttons. Zorg in ieder geval dat deze call-to-actions in een buttonvorm worden aangeboden. Online shoppers zijn gewend om te zoeken naar een button. Tekstlinkjes en andere ongewone vormen zorgen voor verwarring – op juist een belangrijk moment. Een voorbeeld van een online retailer die zorgt voor zeer duidelijke call-to-actions is Zappos. Zo maakt deze webshop gebruik van de kleur feloranje bij belangrijke informatie en CTA’s, zoals prijs en het winkelwagentje.



3. Zorg voor snelheid
Productpagina’s dienen snel en responsief te zijn. Langzame pagina’s zorgen voor minder vertrouwen en daarbij raken online shoppers ongeduldig, oftewel: conversiekillers. Zorg daarom voor korte laadtijden van uw pagina’s. Nordstrom is een voorbeeld van een site die de laadtijden van zijn pagina’s serieus neemt. De pagina’s van deze site laden snel door een economisch gebruik van CSS-stijlen voor achtergrond en randelementen.



4. Plaats goede productfoto’s
Productfoto’s zijn van cruciaal belang voor het opbouwen van vertrouwen en ze geven de bezoeker een goed inzicht in een bepaald product. Investeer daarom in goede fotografie en bied de bezoeker op een duidelijke manier toegang tot meerdere foto’s, die uit verschillende hoeken zijn genomen. Een voorbeeld van een bedrijf dat productfoto’s op een juist manier inzet is American Muscle. Zo biedt de site niet alleen foto’s van elke mogelijek hoek, consumenten hebben ook de mogelijkheid om hun eigen foto’s te uploaden.



5. Gebruik beknopte en overtuigende content
Zorg dat de content op uw productpagina’s beknopt, helder en duidelijk is; het moet de klant zo snel mogelijk verder zien te helpen. Informatie die niet op productpagina’s mogen ontbreken zijn onder meer prijs, bezorgopties en -informatie, beschikbaarheid van het product, maten/kleuren en dergelijke. Houd de content in ieder geval zo beknopt mogelijk en laat belangrijke informatie opvallen. Maak gebruik van bullet points, zodat bezoekers de informatie snel kunnen scannen. Neem hierbij een voorbeeld aan Ikea. Deze winkel gebruikt een lekker leesbare typografie en is kort en duidelijk in zijn informatie en beschrijvingen. Voor bezoekers die meer over een product willen weten, biedt de site een ‘lees meer’-link.



6. Bouw vertrouwen bij de klant
Het opbouwen van vertrouwen bij de klant, door bijvoorbeeld het communiceren van de productkwaliteit, retourvoorwaarden en informatie over de klantenservice, zorgt dat een klant zich comfortabel voelt om bij u te kopen. Bied ook productreviews en ervaringen van andere klanten die bij u hebben gekocht en laat met name bruikbare, relevante reviews duidelijk naar voren komen. Door het toevoegen van andere social media-mogelijkheden geeft u uw bezoeker het gevoel dat hij niet alleen is in zijn aankoop. Hotels.com doet het goed op dit gebied. Zo tonen zij een pop-up die aangeeft hoe vaak een bepaald hotel in de afgelopen 24 uur is geboekt. Dit schept vertrouwen door een soort van social proof: andere mensen hebben dit hotel ook geboekt. Daarnaast is het waardevol aangezien het ook een bepaalde urgentie meebrengt. 'Er zijn nog maar zoveel kamers beschikbaar, dus boek nu.'



7. Bied opties
Wat als u weet dat een afhakende bezoeker uw digitale fotolijst wél had gekocht, als hij daar meteen een oplaadbare batterij bij had kunnen kopen? Dan baalt u. Toon daarom gerelateerde producten, zonder dat de bezoeker daar zelf helemaal naar op zoek moet. BustedTees geeft bijvoorbeeld zijn klanten verschillende opties als zij een T-shirt willen kopen, door middel van productaanbevelingen.



Bron: Kissmetrics.com