Twinkle | Digital Commerce

8 manieren om social proof te gebruiken in webshops

2017-05-28
180101

Een van de effectiefste manieren om de zekerheid van consumenten over hun aankoop in de webshop te verhogen is om ‘social proof’ te gebruiken op uw productpagina’s.

In dit artikel vindt u acht voorbeelden, opgesteld door Graham Charlton van Econsultancy.com, van webwinkels die deze techniek al hebben toegepast.

Social proof is het fenomeen waarbij consumenten denken dat de besluiten en acties van andere consumenten het juiste gedrag is in een bepaalde situatie. Voor webshops betekent dit bijvoorbeeld dat wanneer veel mensen een bepaald product hebben gekocht, andere consumenten dit ‘gedrag’ als een belangrijke graadmeter zullen waarderen voor hun eigen aankopen in dezelfde winkel.

Webshops moeten volgens Charlton een shopping experience creëren waarbij nieuwe klanten zien dat zij niet de enige zijn die een bepaalde beslissing nemen/ bepaald product kopen. Hieronder vindt u acht voorbeelden van websites die gebruik maken van social proof.

1. Aanbevelingen
De webshop Naked Wines maakt niet alleen gebruik van reviews van consumenten om nieuwe klanten producten aan te laten schaffen. Het bedrijf vraagt ook aan bezoekers of zij een product zouden aanbevelen aan andere mensen. Per artikel staat hoeveel mensen het product hebben gekocht en hoeveel procent van deze kopers het product opnieuw zou aanschaffen.

2. Klantprofiel
Kiddicare geeft de waardering van klanten voor een product aan met in totaal vijf sterren. Daarnaast vraagt de shop aan bezoekers om te beschrijven welke voordelen en nadelen een item heeft, en wat hun profiel is met betrekking tot het product. Bij dit laatste ('Describe Yourself') kunnen klanten bijvoorbeeld kiezen uit ‘een ouder van één kind’, ‘een ouder van meerdere kinderen’ of ‘grootvader/grootmoeder’.

3. Live feed
Fab.com toont een live feed met daarin informatie over hoeveel mensen een product hebben gekocht, hebben gepint op Pinterest, hebben getweet, geliked op Facebook of als favoriet hebben gemarkeerd in de webshop. De klant krijgt hier veel social proof-informatie, aldus Charlton.

4. Google Maps
De boekenwebshop Book Depository toont met een kaart van Google Maps waar ter wereld op het moment boeken uit de webshop zijn besteld. ‘Als iemand uit Hong Kong zich vertrouwd genoeg voelt om een boek in de online winkel te bestellen, waarom zouden andere consumenten dat gevoel dan niet kunnen hebben?’, zegt Charlton.

5. ‘Best seller’
Amazon heeft verschillende manieren bedacht om zijn bezoekers meer zekerheid te geven over hun aankopen. Een van de nieuwste opties is het markeren van ‘best sellers’. Dit zijn artikelen die het meest verkocht zijn in een bepaalde productcategorie.

6. Recent gekochte items
Goodprint geeft per productcategorie aan welke artikelen het laatst gekocht zijn. Onder deze items staan testimonials van klanten met een tijdsweergave van wanneer de review is geschreven.

7. Urgentie
Hotels.com toont in de zoekresultaten, naast de ‘gewone’ reviews, hoeveel mensen een bepaald hotel in de afgelopen uren hebben geboekt. ‘Het is een mix van social proof en een gevoel van urgentie wat er misschien voor zorgt dat klanten een hotelkamer direct boeken nu er nog kamers beschikbaar zijn’, zegt Charlton.

8. Style gallery
Modcloth gebruikt een style gallery om de kleding uit de webshop te verlevendigen. In de gallery zijn foto’s te vinden van Modcloth-klanten die een item uit de winkel hebben gecombineerd met kleding uit de eigen kast. Zo doen nieuwe klanten inspiratie op en kopen zij via een ‘shop the look’-knop gerelateerde kledingstukken in de webshop.