Twinkle | Digital Commerce

‘Reisaanbieders pakken terrein terug op OTA’s’

2017-11-08
511263
  • 1:42

De Nederlandse online uitgaven aan reizen zijn sinds 2005 verdubbeld. Door hun online zichtbaarheid te vergroten en in te zetten op directe boekingen weten met name luchtvaartmaatschappijen terrein terug te winnen op de pure webconcurrentie.

Dat stelt ING. Het economisch bureau van de bank maakte een inventarisatie (pdf) van de Nederlandse vakantiemarkt, waartoe verschillende bronnen zijn gebruikt.

Overgangsjaar
ING Economisch Bureau verwacht dat Nederlanders dit jaar iets minder (1 procent) vakanties zullen boeken dan vorig jaar. ‘Het lijkt er sterk op dat 2014 daarmee een overgangsjaar is. Onzekerheid over de arbeidsmarkt en de eigen financiën blijven een belangrijke rem op de bestedingen.’ In 2015 zal het aantal vakanties naar verwachting ongeveer op hetzelfde niveau liggen als dit jaar:

Speelveld
ING haalt aan dat de Nederlandse online uitgaven aan reizen sinds 2005 zijn verdubbeld, tot een kleine 4 miljard euro op jaarbasis. De bank schrijft: ‘Het speelveld van reisaanbieders is door de groei van de online markt wezenlijk anders en nieuwe spelers kunnen in korte tijd fors aan belang winnen. Zo staat Airbnb inmiddels na Booking.com, Tripadvisor, Expedia en Hotels.com in de top 5 van meest bezochte sites van online travel agencies (OTA’s).’

Loyaliteit
Direct fysiek of digitaal contact met de klant in het oriëntatie- en boekingsproces draagt bij aan de klantloyaliteit, die zeker in tijden van krimp essentieel is volgens ING Economisch Bureau. ‘Grip op het boekingsproces van de klant levert aanbieders niet alleen directe omzet op maar ook veel kennis over het gedrag en de voorkeuren van hun doelgroep. Vandaar dat onder andere vliegtuigmaatschappijen zich nadrukkelijker richten op hun online zichtbaarheid en het stimuleren van boekingen via de eigen site. Door op loyaliteit in te zetten en een actiever (prijs)beleid te voeren om directe boekingen binnen te halen, pakken ze daarbij terrein terug op OTA’s.’

Sectormanager Sasja Winters laat optekenen: ‘Het onderscheidend vermogen van OTA’s kalft af wanneer hun aanbod op prijs niet meer onder het niveau van een directe boeking bij hotel of luchtvaartmaatschappij ligt.'

Lees ook: KLM gaat pakketreizen aanbieden (14 april 2014)