Twinkle | Digital Commerce

Zalando wordt marktplaats

2017-11-11
180101

Zalando opent nog dit jaar de deuren voor andere webverkopers. Het Duitse e-commerce bedrijf gaat derde partijen 20 procent provisie rekenen voor de verkoop van schoenen en kleding via zijn marktplaats. Dat blijkt uit een presentatie over Zalando’s partnerprogramma.

De presentatie (pdf) is te vinden op de website van plentySystems, een softwareleverancier waar Zalando mee samenwerkt. PlentySystems publiceerde gisteren een bericht op zijn weblog over de marktplaatsplannen van de Duitse pure player.

Deuren gaan ook in Nederland open
Zalando voert op dit moment gesprekken met partijen uit zijn thuisland die deel willen nemen aan het partnerprogramma. Al in november zouden de producten van de eerste partners op Zalando.de te koop moeten komen. Artikelen kunnen direct ook op de Oostenrijkse site van Zalando worden aangeboden. Op een later tijdstip zal Zalando zich ook in de andere landen waarin het actief is, Nederland, Italië, Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje en Zwisterland, als marktplaats presenteren.

Voorwaarden
Zalando stelt wel de nodige eisen aan zijn partners: alleen verkopers die veel waarde hechten aan productpresentatie, die samen met Zalando ‘emotionele merkwerelden’ kunnen scheppen en die logistieke topprestaties leveren, zijn welkom. Het aanbod en de operationele capaciteit beïnvloeden ook de plaatsing binnen de marktplaats van Zalando, dat niet op prijs zegt te willen concurreren met zijn partners.

Gratis verzending en honderd dagen retourrecht
Derde partijen moeten verder gratis verzending en honderd dagen retourgrarantie bieden op Zalando.de, unique selling points waar de webwinkel groot mee is geworden. Daarbij geldt dat verkooppartners zelf kunnen bepalen welke producten ze wel en niet via Zalando willen slijten. Bovendien, stelt de marktplaatsaanbieder, leert de ervaring dat 95 procent van de spijtoptanten producten binnen drie weken retourneert.

Diensten
Behoudens de logistiek neemt Zalando bijna al het overige werk voor verkooppartners uit handen, waaronder de betaling en de klantenservice. Een en ander wordt gevisualiseerd in onderstaande afbeelding uit de presentatie:



Amazon en Bol.com
Met de opening van zijn website voor derde partijen zet Zalando een stap die Zappos-eigenaar Amazon en in ons land Bol.com al eerder zetten. Overstock.com, een van Amerika’s grootste webverkopers, trok vorige maand juist de stekker uit zijn marktplaats.

Zalando in Nederland
Zalando, pas opgericht in 2008, is sinds oktober vorig jaar in ons land actief. Geholpen door agressieve (retargeting) campagnes wist Zalando zich hier snel in de kijker te spelen, getuige onder meer de recente Sectorvisie Schoenen (pdf) van ING. Het Economisch Bureau van de bank voorspelt daarin dat 35 procent van alle schoenen in 2020 online zullen worden gekocht.

Over drie weken verschijnt het eerste Zalando Magazine voor Nederlandse klanten.