Vanaf vandaag biedt Vergelijk.nl een extra service aan: Vergelijk.nl Shopping. Bezoekers van de vergelijkingssite kunnen nu vergelijken én bestellen bij webwinkels op Vergelijk.nl. Concurrent Beslist.nl kondigde deze vernieuwing voor het laatste kwartaal van dit jaar aan.
De vergelijker zegt met Vergelijk.nl Shopping te voorzien in de behoefte van de online shopper, die op zoek is naar een veilige shopomgeving, een groot assortiment en voordeel. Met een Vergelijk.nl Shopping-account kan de consument bestellen bij aangesloten webwinkels. Ook bedient Vergelijk.nl Shopping de wensen van webwinkels met een cps-betaalmodel, beheer van het betaalrisico en het overnemen van de transactiekosten.
Nieuwe standaard voor vergelijkingswebsites
Het marktplaatsconcept bestaat al: Amazon en Bol.com bieden al vergelijkbare diensten aan. Binnen de vergelijkingsmarkt lanceert Vergelijk.nl als eerste deze service. Levi van Wijngaarden, labelmanager: 'Veranderingen in de e-commercemarkt vereisen dat wij als vergelijkingswebsite meer waarde brengen voor bezoekers en aangesloten webwinkels. Anderhalf jaar geleden hebben wij gekozen voor deze strategie en sindsdien zijn we aan het bouwen. Nu zetten we, net als in 1999, opnieuw als eerste de standaard voor vergelijkingswebsites.'
Daarmee is Vergelijk.nl concurrent Beslist.nl te snel af. Die kondigde begin juli de koopoptie via de site aan, maar die gaat pas in het najaar live. ‘Waarschijnlijk wisten ze dat wij ermee bezig waren’, zegt Van Wijngaarden. ‘They talk the talk, we walk the walk, zullen we maar zeggen.’
Cps-afrekenmodel voor webwinkels
Vergelijk.nl Shopping is een extra service. Webwinkels leveren een databestand met het assortiment aan en Vergelijk.nl koppelt de producten overzichtelijk. De webwinkel beheert per productcategorie de nieuwe service en kan dit aan of uit zetten. Bij de nieuwe service wordt afgerekend op basis van cost per sale, anders dan het gebruikelijke cost-per-click-model dat Vergelijk.nl al jaren hanteert. Van Wijngaarden: ‘Naast dit nieuwe betaalmodel biedt Vergelijk.nl overzichtelijk alle informatie, faciliteert het de transactie en het eerste klantencontact en beheert Vergelijk.nl ook het betaalrisico. Wij zijn echter geen webwinkel en hebben die ambitie ook niet: onze consument blijft gewoon klant bij de webwinkel.’
Bètaversie met een selectie van webwinkels
De nieuwe service wordt gelanceerd in de categorieën Espressoapparaten en Stofzuigers en slechts een beperkt aantal winkels als Megapool.nl, Koffiediscounter.nl, Clevercow.nl en Bestsellers.eu werkt mee aan deze bètaversie. Van Wijngaarden: ‘We zullen snel uitbreiden met nieuwe functionaliteiten en meer categorieën zodat onze bezoekers binnenkort over de hele breedte een ultieme shopervaring kunnen hebben’. Webwinkels die interesse hebben om per bestelling af te rekenen kunnen contact opnemen met Vergelijk.nl. In de komende maanden zal Vergelijk.nl gefaseerd steeds meer winkels aansluiten.
Tom Coronel, eigenaar van onder andere Koffiediscounter.nl, is enthousiast over de samenwerking: ‘Dit is een nieuw project in de vergelijkingsmarkt, waar ik absoluut de voordelen van zie. Ons bereik onder de consumenten wordt op deze manier nog groter en nadat wij de order hebben ontvangen kunnen wij ons helemaal richten op onze service waar we in uitblinken.’
Looks like a major step in real transparent 1-stop-shopping. I like this! Hopefully a lot more categories open soon, so i can get all my christmas presents at 1 place even for the (real) best price.
Volgens mij was Vergelijk iets te vroeg met lanceren en hebben ze alles weer offline gehaald? walk of talk ? ;-)
Ik zie het gewon live staan hoor:
http://www.vergelijk.nl/info/vergelijk_shopping/
Ook op productpagina's krijg ik gewoon de mogelijkheid om een bestelling te plaatsen...
Interessante ontwikkeling. Echter wel een die haaks lijkt te staan op andere ontwikkelingen als de uitbreidingen van bol.com, de overkoepelende merkbeleving bij Coolblue ea..
Als winkel investeer je veel in de beleving van de klant, jouw merk en de binding met de klant. Met shopping op een vergelijkingssite, komt de klant niet meer op jouw website en concurreer je veel meer op prijs. En bijvoorbeeld niet op informatie en service. De tijd zal leren wat de consument meer waardeert.
Groot, groter, grootst,... De nederlander wil steeds goedkoper kopen, meer geld verdienen. Leve de oppervlakkigheid. en maar klagen dat er te weinig nieuwe producten op de markt komen, winkelstraten steeds leger en homogener worden. Gaat echt lekker zo!
Hallo, ik heb een paar vragen: Ik probeer 2 producten bij een webshop te kopen, maar dan moet ik twee keer apart afrekenen terwijl ik ze bij dezelfde winkel wil kopen vanuit 1 winkelmandje. Dan kan ik nog beter naar de winkelsite gaan en daar de bestelling plaatsen? Wat is het voordeel voor mij? Bij wie kan ik terecht voor vragen over de bestelling: is dat Vergelijk of de winkelier?
Hallo Mireille,
Momenteel is dit helaas nog niet mogelijk. We zijn live gegaan met een bètaversie, met een beperkt aantal categorieën en winkels. Gaat dit goed, dan breiden we snel uit en is het ook mogelijk om meerdere artikelen te bestellen.
Vragen over je bestelling kun je sturen via je Mijn.VERGELIJK-account. Afhankelijk van het onderwerp komt je vraag bij ons of bij de winkel terecht. Mocht je hier meer informatie over willen hebben, kijk dan eens op http://www.vergelijk.nl/info/vragen_klachten_vergelijk_shopping_bezoekers/.
Let wel: we zijn geen webwinkel. Met VERGELIJK.NL Shopping faciliteren we de diensten tussen de klant en de webwinkel.
Vertrouwende je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Nog een toevoeging: we hebben uiteraard ook een klantenservice die bereikbaar is via telefoon en e-mail. Hier kan de klant terecht met zijn vragen.
Ze brengen het daar bij vergelijk.nl als iets nieuws, maar volgens mij kon het allang.
@Tjeerd,
Het was in Nederland (en op Vergelijk.nl) nog niet eerder mogelijk om direct via een vergelijkingswebsite een product te kunnen bestellen. Voorheen moest je eerst naar de website van de webwinkel van jou keuze om de boel af te handelen. Kost een hoop inspanning en moeite. Nu kan je het direct via Vergelijk.nl bestellen, verder heb je er dus geen omkijken meer naar :)
@Peter aha klinkt als een goed idee dan!
Inmiddels kun je ook in de categorieën Lcd- en plasma-tv, Homecinemaset, Navigatiesysteem, Digitale decoder en tuner, Keukenmachine, Strijkijzer, Koffiezetapparaat en Thuistelefoon direct bestellen via onze website. Wij hebben de selectie van betrouwbare webwinkels in deze categorieën ook uitgebreid. Je kunt deze webwinkels herkennen aan het winkelwagentje dat bij de producten wordt getoond. Uiteraard kun je de artikelen ook gewoon blijven bestellen bij de webwinkels zelf, door verder te klikken naar de website van de winkel.
Webshops kunnen meer informatie krijgen over Vergelijk.nl Shopping op het partnerevent op 5 oktober aanstaande in Utrecht. Het programma is hier te lezen: http://bit.ly/n95qZA inschrijven kan via http://www.vergelijk.nl/partnerevent. Tot volgende week.
Afrekenen op basis van verkopen lijkt mij voor beide partijen winstgevend. Of de consument hier daadwerkelijk iets aan heeft blijft een tweede. Zoals gezegd; 'de consument blijft gewoon klant bij de webwinkel'. Het verlagen van het betaalrisico dunkt me als een drogreden. Je mag er immers vanuit gaan dat je bij alle aangesloten winkels van vergelijk.nl sowieso wel veilig kan betalen, of deze nu meedoen met dit nieuwe initiatief of niet.
@Adriaan. In het artikel gaat het om het betalingsrisico dat de webshop gewoonlijk draagt. Dus dat de winkel het geld niet krijgt van de klant om wat voor reden dan ook, terwijl hij het product wel heeft uitgeleverd. Dit risico neemt Vergelijk.nl op zich met Vergelijk.nl Shopping.
Ik betwijfel of hier veel gebruik van wordt gemaakt. Het idee is natuurlijk wel uitstekend, ben benieuwd naar de cijfers.
Nouja, te snel af. Ik heb niet het idee dat dit zo'n geweldig succes is..
Op basis waarvan baseer je die conclusie Leo? Daar ben ik heel erg benieuwd naar.
Link die hier door ene Adriaan genoemd werd werkt niet meer: http://www.vergelijk.nl/info/vergelijk_shopping/
....zal wel geflopt zijn. In Alexa dot com zie ik een sowieso een afname in verkeer op Vergelijk.