Sanoma Media gaat nadrukkelijker inzetten op de koppeling tussen content en commerce in wonen. ‘Ons home deco portfolio moet gaan fungeren als een storefront. We willen ervoor zorgen dat de juiste klant bij de juiste webshop terecht komt’, aldus uitgever Martijn van der Neut.
In het home deco portfolio van Sanoma Media zitten 8 tijdschrifttitels en een veelvoud daarvan aan websites, waaronder Vtwonen.nl en 101woonideeen.nl. ‘Die bieden een online etalage voor verkopers in de woonbranche’, aldus Van der Neut. ‘Rondom onze objectieve content kunnen zij zich profileren. Meer dan we nu doen willen we lezers zelf wijzen op plaatsen waar producten uit onze uitgaven kunnen worden gekocht. Vanuit inspiratie naar realisatie, noem ik dat, ofwel een shopable experience.’
'Fashionchick voor wonen'
Eerder dit jaar lanceerde Sanoma Media met Myhomeshopping.nl een affiliatesite rondom het thema wonen. Van der Neut: ‘We hebben de site opgezet met No Search, waar Sanoma begin dit jaar een belang in heeft genomen. Het zijn de mensen achter Fashionchick. Myhomeshopping.nl is een soort Fashionchick voor wonen, waarbij we webverkoop aanjagen. Er hangen inmiddels zo’n honderd webwinkels aan. De woonbranche heeft lange tijd niet voorop gelopen online, maar het gaat allemaal wel hard nu. Vergelijk het met kleding een paar jaar geleden.’
Vtwonenshop.nl
Sanoma Media verkoopt zelf alleen woonproducten online op Vtwonenshop.nl, een site die in de lucht wordt gehouden door Fonq.nl en waarop alleen producten van de ‘vtwonen huiscollectie’ worden aangeboden. Van der Neut sluit niet uit dat Sanoma meer gaat doen met directe online verkoop aan klanten, ‘maar concrete plannen liggen er daarvoor niet op dit moment’.
Home Deco Channel Guide
Vandaag maakt Sanoma Media de lancering bekend (persbericht) van de zogenoemde ‘Home Deco Channel Guide’, die is gebaseerd op het Content Syndication Platform van TIE Kinetix. De uitgever gaat leveranciers in de woonbranche de mogelijkheid bieden hun productinformatie direct te presenteren op de websites van hun dealers. De informatie kan vanuit de toepassing ook worden gepubliceerd op de contentsites van Sanoma over wonen.
Grote rol regionale dealers
Volgens van der Neut biedt de Home Deco Channel Guide als belangrijk voordeel dat woonleveranciers hun aanbod in de eigen look & feel aan consumenten kunnen presenteren online: ‘In de juiste sfeer, met de juiste informatie over acties et cetera. Regionale dealers blijken een belangrijke rol te spelen bij de zoektocht naar woonproducten, ook op internet, en wij constateerden dat daar nog maar weinig op werd ingespeeld. Met deze oplossing proberen we het oriënterend publiek online naar de juiste dealer te sluizen.’
‘Content larderen met commerce’
Sanoma Media investeert ook op andere terreinen in de koppeling van content en commerce. Een voorbeeld daarvan biedt de ontwikkeling van Vakantie.nl, een van de sites uit het reisportfolio van Sanoma. Tot een jaar geleden was Vakantie.nl een boekingssite, maar vervolgens besloot de uitgever ‘bezoekers te gaan binden vanuit thematische content, en die content te larderen met relevant aanbod van anderen’, zoals travelmanager Jeroen Cornelissen het vorige maand tegen Twinkle verwoordde.
Over content, commerce en Sanoma: de uitgever heeft plannen om een verkoopplatform voor vrouwen te testen rond de Viva community. Dat meldt Emerce vanochtend. Sanoma gaat daarbij een samenwerking aan met Tinypay, dat bezoekers de mogelijkheid biedt producten in zeer korte tijd te koop aan te bieden. Wannneer de pilot van de handelsplaats er komt is nog onduidelijk.