Twinkle | Digital Commerce

Sanoma Media in dagaanbiedingen op Vakantie.nl

2017-05-27
180101

Sanoma Media is in stilte een test begonnen met flash sales in travel. Op Vakantie.nl worden dagelijks reizen of korte trips tegen tientallen procenten korting aangeboden. ‘De eerste bevindingen zijn boven verwachting’, aldus Sanoma’s Jeroen Cornelissen.
 
Cornelissen is manager travel bij het uitgeefconcern, dat naast Vakantie.nl onder meer ook Vakantie.overzicht.nl in de lucht houdt. Voor de dagaanbiedingen sloot Sanoma Media een samenwerking met Red Online Marketing, het bedrijf achter Boekvandaag.nl. Eerder leverde die partij al een soortgelijke whitelabel oplossing aan Zoover, dat dagelijks ‘Superdeals’ verkoopt.

Anticiperen
Dagaanbieding.vakantie.nl is een test voor Sanoma Media, vertelt Cornelissen: ‘We houden verschillende modellen tegen het licht en willen daarvan leren. Uiteindelijk willen we beter anticiperen op de wensen van reisorganisaties. Daar hebben we al een aantal proposities voor, maar we willen verder.’

Roer om
Met de dagdeals keert een bescheiden boekingsmogelijkheid terug op Vakantie.nl, in ieder geval voorlopig. Cornelissen: ‘Tot een jaar geleden was Vakantie.nl min of meer een online reisbureau, met mogelijkheden om te zoeken en boeken. We hebben geconcludeerd dat het te ver stond van de kernactiviteiten van Sanoma Media en het roer vervolgens omgegooid.’

Vakantie.nl is sindsdien geen boekingssite meer. ‘We willen bezoekers nu binden vanuit thematische content, en dat larderen met relevant aanbod van anderen’, vertelt Cornelissen. ‘In augustus komen we met een soft-launch van het nieuwe Vakantie.nl, waar de koppeling tussen content en commerce veel slimmer wordt gemaakt.’
 
Retentievraagstuk
Hoewel de traffic cijfers en de conversie van de dagdeals op Vakantie.nl Cornelissen positief verrassen, is hij niet zonder meer overtuigd van de meerwaarde van flash sales in travel. ‘De vraag is natuurlijk of reisorganisaties de ingeleverde marge terugverdienen, het retentievraagstuk. We zijn dan ook benieuwd hoe het publiek omgaat met dit soort marketingformules.’