Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkel.org: 'Eind dit jaar 37.500 webwinkels in Nederland'

2017-05-27
199183
  • 1:41

Thuiswinkel.org heeft naar aanleiding  van een bericht in Metro een schatting gemaakt van het aantal Nederlandse webwinkels dat is gericht op consumenten. De belangenclub verwacht dat de teller eind dit jaar uitkomt op 37.500 shops.

Metro schreef gister over cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK), die Twinkle begin mei in de openbaarheid bracht. De KvK telde begin dit jaar 20.200 bedrijven in de categorie ‘detailhandel via postorder en internet’ (Metro spreekt overigens van 21.200 bedrijven).

Buiten de boeken
Thuiswinkel.org stelt dat het aantal webwinkels hoger ligt dan de KvK-cijfers doen vermoeden, omdat niet alle bedrijven die online aan consumenten verkopen in de genoemde categorie zijn opgenomen. Zo blijven webwinkels die bij fysieke retailers horen, reisorganisaties en dienstverleners buiten de boeken.

'Aan de voorzichtige kant'
De schatting van Thuiswinkel.org is onder meer gebaseerd op informele gesprekken met de Belastingdienst en op cijfers van iDeal-berheerder Currence. ‘Met meer dan veertigduizend iDeal-aansluitingen is onze raming nog aan de voorzichtige kant’, stelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. ‘Meegerekend moet worden dat nog niet alle webwinkels iDeal aanbieden en dat niet iedere iDeal aansluiting ook een webwinkel (voor consumenten, red.) betreft.’

Kleine zevenduizend nieuwkomers
De KvK registreerde in 2010 in totaal 6.600 nieuwkomers in ‘detailhandel via postorder en internet’, ondernemers dus die producten eerst en vooral via internet verkopen. Van de afstandverkopers die zich het jaar daarvoor (2009) inschreven, was een zesde deel begin dit jaar weer als ondernemer van de KvK-lijst verdwenen.

Shake out
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, voorspelde ruim tweeënhalf jaar gelden al een zogenoemde shake out onder webwinkels: 'Je ziet in sommige sectoren dat de markt in no time overspoeld raakt’, zei hij in Twinkle nummer 1 van 2009. ‘Zodra het tij dan tegenzit, verliezen de ondoordachte, te snel opgezette initiatieven de strijd en moeten de webwinkeliers de deuren sluiten. Dat is prettig voor consumenten, want solide, doordachte concepten bieden sowieso meer toegevoegde waarde.'

Vooralsnog neemt het aantal webwinkels dus nog toe, blijkens ook de beramingen van Thuiswinkel.org vandaag.