Vanaf komende dinsdag verschijnt een ‘cookie-icoon’ bij veel webadvertenties in Nederland. Wie doorklikt komt terecht bij een volg-me-niet register, waar de gebruiker kan aangeven van welke partijen hij wel of geen third party cookies wenst te ontvangen.
Third party cookies worden gebruikt om advertenties te baseren op het surfgedrag van de bezoeker, ook wel aangeduid als online behavourial advertising of retargeting. Voor dit type advertenties moet ondubbelzinnige toestemming van gebruikers worden gevraagd, volgens een besluit van de Tweede Kamer in juni.
75 procent van de markt
Het cookie-icoon is een vorm van zelfregulering van grote internetexploitanten als Google, Microsoft, Sanoma Media, De Persgroep, Telegraaf Media Nederland en RTL. Volgens IAB Nederland, dat de komst van het icoon vanmiddag in een persbericht bekend maakte, tekenen de partijen voor 75 procent van het Nederlandse internetbereik.
Your online choices
Wie vanaf dinsdag klikt op het volg-me-niet icoon in advertenties, wordt allereerst naar de privacy-instellingen van de aanbieder in kwestie geleid. Van daaruit kan de surfer doorklikken naar Youronlinechoices.eu.nl, waar hij kan aangeven welke partijen wel en niet third party cookies mogen plaatsen binnen zijn browser. Verschillende Europese landen werken al langer met dit systeem.
Opt-out
IAB Nederland benadrukt dat de zelfregulering, feitelijk een mogelijkheid tot opt-out, geen vervanging van de wet is, maar 'een aanvulling erop’. Er zijn nog altijd onduidelijkheden over de precieze interpretatie van de wet, waar de Eerste Kamer zich op 13 september over zal buigen.
NB: eerder deze maand schreef Bart ter Steege van Jungle Minds een artikel over de impact en oplossingen van de cookiewetgeving voor webwinkels.
Ja dit is heel goed bedacht. Hier word erg rekening gehouden met de gebruiker.