Twinkle | Digital Commerce

Cookie-discussie laait op in VS

2017-11-11
519543
  • 1:49

Een cookie-icoon bij advertenties wijst Nederlanders vanaf vandaag op een digitaal volg-me-niet-register. In de VS is een soortgelijke vorm van zelfregulering van kracht, maar ze gaat Consumer Watchdog niet ver genoeg. De belangenclub bepleit nationale wetgeving.

In ons land is de komst van het volg-me-niet-register, begeleid door IAB Nederland, een reactie op nieuwe wetgeving, op haar beurt een uitvloeisel van een Europese privacyrichtlijn. Het Amerikaanse IAB (Interactive Media Bureau) en de Direct Marketing Asssociation (DMA) proberen met het Advertising Option Program en het bijbehorende cookie-icoon zulke overheidsbemoeienis juist te voorkomen. De organisaties roepen hun leden op zich voortaan te houden aan het programma.

Cookie-icoon
Consumer Watchdog stelt dat de zelfregulering, die in oktober werd gepresenteerd, tekort schiet. De online privacy van gebruikers zou onvoldoende worden gewaarborgd met het cookie-icoon, dat er hetzelfde uitziet als in Nederland en dat internetgebruikers ook leidt naar een volg-me-niet-register voor gedragsgebaseerde advertenties.

De invloedrijke belangenclub wijst erop dat niet alle exploitanten participeren in het programma en dat de deelnemende partijen gebruikers onvoldoende informeren. Bovendien is de zelfregulering niet van toepassing op mobiele advertenties en moeten gebruikers opnieuw ‘opt outen’ bij een reset van hun browser.

Wassen neus
Carmen Balber, directeur van Consumer Watchdog, noemt de zelfregulering een wassen neus en roept op tot federale wetgeving. Anders dan in ons land, waar de wetgever ‘ondubbelzinnige toestemming’ (opt-in) eist voor het gebruik van cookies, zet Consumer Watchdog zijn zinnen op een in wetgeving verankerde opt-out.

Omzetverlies voor e-commerce
De Amerikaanse DMA kondigde bij monde van Linda Woolley al de komst van een persistent cookie aan, die de opt-out voorkeuren van consumenten blijvend bewaart. Volgens Woolley, aangehaald door Internet Retailer, zou federale wetgeving ervoor zorgen dat Amerikanen massaal aangeven geen behavioural ads meer te willen ontvangen, waardoor Amerikaanse e-commerce bedrijven veel omzet mislopen.

Vooraf
Nederland kent dus al een genoemde cookiewet, waar de Eerste Kamer zich op 13 september over zal buigen. Gelet op de ondubbelzinnige toestemming uit het voorstel, waarover de Tweede Kamer begin juni akkoord ging, lijkt de zelfregulering aan de hand van opt-out ontoereikend. In een gister verschenen facstsheet raadt ICTRecht dan ook aan expliciete toestemming vóóraf te vragen voor de plaatsing van cookies.