We willen niemand de dood injagen, dus toen een webwinkelier toch maar afzag van een interview omdat dat beter voor zijn hart was, hebben we niet meer aangedrongen. Het was trouwens de enige webwinkelier die in eerste instantie wél wilde praten. De rest wist direct al dat ze hun vingers niet wilden branden aan dit onderwerp.
Welk onderwerp? Fabrikanten die webwinkels onder druk zetten om een bepaalde prijsstelling te voeren. Gebeurt dat? Ja, dat gebeurt. Want het is meer dan een handjevol webwinkels die we hebben benaderd voor het artikel over prijsafspraken en die zeggen dat ze slachtoffer zijn van die praktijken. Maar meewerken willen ze niet, zelfs niet anoniem. Dat zegt wel wat, lijkt me. Wat ook wat zegt is dat fabrikanten en importeurs die online spider tools gebruiken om de prijsvoering van webwinkels na te gaan, ook niet met ons wilden praten. ‘Zij vrezen de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa’, zegt een betrokkene – anoniem – in het artikel.
Defensief gedrag van de fabrikanten, noemt Cor Molenaar het. Hij ziet de oplossing in samenwerking tussen fabrikanten en online retailers. Een fabrikant die dat al heel veel doet, is Procter & Gamble. De producent van talloze fast moving consumer goods onder talloze merknamen – denk aan Pampers, Gilette, Duracell en Swiffer – heeft een Amerikaanse webwinkel en verkoopt via Facebook. CEO Bob McDonald zei vorig jaar tegenover de Financial Times: ‘Ik voel niet de behoefte om elke verkoop via een retailer te laten lopen. We willen onze verkopen bij retailers maximaliseren, maar we willen ook daar zijn waar de consument wil shoppen.’ Daarnaast kan de fabrikant via het web klantgedrag volgen en analyseren.
En zo keken Christian van Someren, algemeen directeur van Truus.nl, en ik elkaar verbaasd aan. Ik was verbaasd omdat hij vertelde dat zijn webwinkel in huishoudelijke en verzorgingsproducten alleen kan floreren door de samenwerking met fabrikanten. En hij keek vreemd op omdat ik vertelde dat ik tot nog toe bijna alleen maar verhalen heb gehoord over dwarsliggende fabrikanten. Het kan dus anders. En het moet ook anders, want er is geen weg terug. Je moet zijn waar de consument is. En die is in toenemende mate online te vinden.
Dit is de engiszins bewerkte versie van het hoofdredactioneel uit Twinkle 7.
Klokkenluiders Gezocht !
Dat zowel de gedupeerden (webwinkels) als de fabrikanten niet willen reageren lijkt mij aan te tonen dat het niet helemaal snor zit.
Het probleem is zeker bekend en een veelvoorkomend "irritatiefactortje" binnen verschillende branches.
Dat men niet met naam wil reageren begrijp ik heel goed, het zou namelijk dodelijk zijn voor je bedrijf wanneer je na het interview ineens niets meer geleverd krijgt van je leveranciers, en dat is wel één van de gevolgen !
Dat men niet anoniem wil reageren begrijp ik dan weer niet, het verhaal heeft namelijk twee kanten.
Op deze manier worden beide verhalen niet gehoord en zal een oplossing niet snel naderen.
Vandaar de titel !