Twinkle | Digital Commerce

Media Markt wil prijsvechter worden op internet

2017-11-08
180101

Media Markt heeft naar eigen zeggen de belangrijkste beslissing in de geschiedenis van de onderneming genomen. De keten gaat helemaal voor e-commerce en streeft voortaan ook op internet het marktleiderschap na.


Dat heeft Media Markt, met zusterketen Saturn onderdeel van het Duitse concern Metro, op een bijeenkomst laten weten aan medewerkers en leveranciers. Internetworld.de schrijft er vanochtend over. De aanval wordt in het eerste kwartaal van 2012 ingezet, om te beginnen op de Duitse thuismarkt.

Multichannel
Media Markt gaat volop inzetten op multichannel, met zuilen in winkels om online te kunnen bestellen en de optie om thuisbestellingen in de winkel op te komen halen. Gevolg is dat winkelondernemers minder vrijheid krijgen om producten zelf te beprijzen. Die vrijheid van franchisenemers vormde lange tijd een struikelblok om online door te pakken. Het kernassortiment, dat ongeveer 80 to 90 procent van de omzet vertegenwoordigt volgens Internetworld.de, wordt straks overal even duur.

Verkoopcommissies
De winkeliers die een vestiging van Media Markt exploiteren krijgen straks verkoopcommissies uitgekeerd bij online bestelligen. Hoe groot het percentage webomzet is dat naar de winkeliers vloeit is onbekend, net als de manier waarop de commissie wordt toegewezen. De fulfilment van de weborders komt in Duitsland te liggen bij een centraal distributiecentrum. Alleen voor producten die veel advies behoeven moeten winkeliers in actie komen voor de levering en eventuele montage en installatie.

Strijd met winkeliers
Media Markt en e-commerce vormen tot op heden geen gelukkige combinatie. De keten beschikte een aantal jaren geleden over een webwinkel op de Duitse thuismarkt, maar die werd uit de lucht gehaald na strijd met fysieke winkeliers.

Kanaalconflict
Twee jaar geleden werd Nederland aangewezen als proeftuin voor nieuwe e-commerce activiteiten. Onbekend is hoe de Nederlandse webwinkel loopt, omdat de keten daar geen mededelingen over doet. Eind vorig jaar zorgde het voortdurende kanaalconflict nog voor het vertrek van Roland Weise, bestuursvoorzitter van Media Saturn.

Redcoon
Enkele weken geleden kreeg Media Saturn groen licht van mededingingsautoriteiten voor de overname van Redcoon. Die pure internetformule boekte afgelopen jaar een omzet van circa vierhonderd miljoen euro.

‘Ik ben toch niet gek’
Om ook onder de eigen vlag succesvol te worden op internet, zal Media Markt spoedig gesprekken aanknopen met leveranciers. Internetworld.de tekent aan dat Media Markt scherp zal moeten inkopen om zijn claim ‘Ik ben toch niet gek’ (Ich bin doch nicht blöd in Duitsland), ook online te kunnen waarmaken.