Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkel Waarborg steeds bekender

2017-05-27
170130
  • 1:43

Het Thuiswinkel Waarborg heeft stevige voet aan de grond. Uit onderzoek van TNS Nipo blijkt dat de geholpen bekendheid van het keurmerk op 82 procent ligt.

Veiligheid en betrouwbaarheid zijn de belangrijkste doelen van het Thuiswinkel Waarborg. Respectievelijk 23 procent en 21 procent van de respondenten associeert deze kenmerken met het keurmerk. Bij het webwinkelen letten consumenten bewust op het keurmerk van Thuiswinkel.org. 66 procent geeft aan dat ze eerder geneigd zijn een product te kopen als op een site het Thuiswinkel Waarborg staat. Voor 33 procent is het ontbreken van het keurmerk een reden om niet via die webwinkel te kopen. 80 procent van de ondervraagden zegt dat het Thuiswinkel Waarborg-logo aangeeft dat het betrouwbaar is via dat bedrijf te kopen.

Veilig en betrouwbaar
Alle leden van Thuiswinkel.org mogen na financiële en juridische ballotage het Thuiswinkel Waarborg voeren. Voor consumenten betekent het waarborg dat zij extra rechten hebben als ze een aankoop doen op afstand. Dat ze zich daarvan bewust zijn, blijkt uit het onderzoek. De meest genoemde punten die worden beschouwd als doel van het Thuiswinkel Waarborg zijn: veiligheid (23 procent), betrouwbaarheid (21 procent), garantie voor (goede) levering (12 procent), controle internetwinkels/sites (10 procent), garantie (10 procent), betalingscondities (9 procent), bij ontevredenheid/klachten (8 procent), regels worden nageleefd (8 procent), bescherming consument (5 procent), garantie op aankopen (4 procent).

Bekendheid
Ruim zes op de tien mensen (63 procent) weet dat er een keurmerk is voor winkelen op afstand. Van deze groep noemt vervolgens 8 procent spontaan het Thuiswinkel Waarborg. Bijna de helft (48 procent) herkent het keurmerk na het lezen van de naam Thuiswinkel Waarborg. Als het logo wordt getoond, blijkt dat zelfs 82 procent bekend is met het keurmerk van Thuiswinkel.org.

Ontwikkeling
Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: 'Ik ben zeer tevreden met deze resultaten, vooral het feit dat consumenten het Thuiswinkel Waarborg als betrouwbaar en veilig ervaren. Daarnaast is de bekendheid wederom toegenomen en 82 procent is een prachtige score, zeker als je bedenkt dat dit in 2005 nog maar 50 procent was. Het tekent de enorme ontwikkeling die Thuiswinkel.org en haar keurmerk de afgelopen jaren hebben doorgemaakt.'

Over het onderzoek
TNS Nipo heeft het onderzoek uitgevoerd onder ruim 300 computerbezitters van 18 jaar of ouder.