Het Thuiswinkel Waarborg heeft stevige voet aan de grond. Uit onderzoek van TNS Nipo blijkt dat de geholpen bekendheid van het keurmerk op 82 procent ligt.
Veiligheid en betrouwbaarheid zijn de belangrijkste doelen van het Thuiswinkel Waarborg. Respectievelijk 23 procent en 21 procent van de respondenten associeert deze kenmerken met het keurmerk. Bij het webwinkelen letten consumenten bewust op het keurmerk van Thuiswinkel.org. 66 procent geeft aan dat ze eerder geneigd zijn een product te kopen als op een site het Thuiswinkel Waarborg staat. Voor 33 procent is het ontbreken van het keurmerk een reden om niet via die webwinkel te kopen. 80 procent van de ondervraagden zegt dat het Thuiswinkel Waarborg-logo aangeeft dat het betrouwbaar is via dat bedrijf te kopen.
Veilig en betrouwbaar
Alle leden van Thuiswinkel.org mogen na financiële en juridische ballotage het Thuiswinkel Waarborg voeren. Voor consumenten betekent het waarborg dat zij extra rechten hebben als ze een aankoop doen op afstand. Dat ze zich daarvan bewust zijn, blijkt uit het onderzoek. De meest genoemde punten die worden beschouwd als doel van het Thuiswinkel Waarborg zijn: veiligheid (23 procent), betrouwbaarheid (21 procent), garantie voor (goede) levering (12 procent), controle internetwinkels/sites (10 procent), garantie (10 procent), betalingscondities (9 procent), bij ontevredenheid/klachten (8 procent), regels worden nageleefd (8 procent), bescherming consument (5 procent), garantie op aankopen (4 procent).
Bekendheid
Ruim zes op de tien mensen (63 procent) weet dat er een keurmerk is voor winkelen op afstand. Van deze groep noemt vervolgens 8 procent spontaan het Thuiswinkel Waarborg. Bijna de helft (48 procent) herkent het keurmerk na het lezen van de naam Thuiswinkel Waarborg. Als het logo wordt getoond, blijkt dat zelfs 82 procent bekend is met het keurmerk van Thuiswinkel.org.
Ontwikkeling
Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: 'Ik ben zeer tevreden met deze resultaten, vooral het feit dat consumenten het Thuiswinkel Waarborg als betrouwbaar en veilig ervaren. Daarnaast is de bekendheid wederom toegenomen en 82 procent is een prachtige score, zeker als je bedenkt dat dit in 2005 nog maar 50 procent was. Het tekent de enorme ontwikkeling die Thuiswinkel.org en haar keurmerk de afgelopen jaren hebben doorgemaakt.'
Over het onderzoek
TNS Nipo heeft het onderzoek uitgevoerd onder ruim 300 computerbezitters van 18 jaar of ouder.
Dit lijkt me een mooi onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org zelf. Uit een ander onderzoek door vergelijk.nl blijkt dat Stichting Webshop keurmerk het ook zeer goed doet. Bij Thuiswinkel.org moet je per jaar 500,- euro ophoesten, terwijl Stichting Webshop Keurmerk maar 195,- euro vraagt. Vooral voor de kleine webwinkels is de keuze dan ook makkelijk gemaakt. Ik durf dan ook wel te voorspellen dat Stichting Webshop Keurmerk binnen twee jaar de grootste is qua leden en bekendheid.
@Martin
Ik ben het helemaal met je eens. Ik persoonlijk (niet alleen om de kosten) vindt de stichting webshop keurmerk nog beter en betrouwbaarder dan de Thuiswinkel.org. Webshop keurmerk is een pure stichting zonder winstoogmerk.
Ik hecht dus meer waarde in een onderzoek van Vergelijk.nl dan een onderzoek i.o.v. Thuiswinkel.org.
Twinkle zal NOOIT een vergelijkend warenonderzoek doen onder keuringsinstanties. Kijk maar eens bij de SIDN.NL van wie het domein twinklemagazine.nl is. Inderdaad van Thuiswinkel.org....
Frank Pietersen http://www.cre8it.nl
@ Frank
Volgens mij wordt hier ook helemaal niet beweerd dat Twinkle het onderzoek heeft verricht, dat heeft TNS Nipo gedaan. De link tussen Twinkle en Thuiswinkel.org kan iedereen (ok, elke abonnee) elke maand al zien in het blad, waar de stichting diverse pagina's vult met nieuws etc.
@ Martin en Sergio
Nou nou, jullie doen ook je huiswerk niet echt hé. Begrijp tenminste jullie argumenten niet helemaal. Een simpele Google-zoekactie leert dat Thuiswinkel.org net zo goed een stichting zonder winstoogmerk is. Daarnaast halen jullie een onderzoek van Vergelijk.nl aan, maar 'vergeten' daarbij te vermelden wat er nog meer wordt gemeld. Uit het persbericht van Vergelijk.nl:
Utrecht, 4 december 2008 � AD, De Telegraaf, Computer Idee, Molblog, Nu.nl, Trouw, Twinkle: Ruim 90 procent van de consumenten hecht waarde aan een keurmerk voor webshops. Tevens vindt 68 procent het keurmerk Thuiswinkel Waarborg het meest betrouwbaar. Dit blijkt uit het keurmerkonderzoek van product- en prijsvergelijker VERGELIJK.NL in opdracht van consumentenmagazine Check onder 1425 respondenten.
Link naar het volledige persbericht: http://www.comparegroup.eu/index.php/media/47-press-2008/139-vergelijknl-2008-12-04-90-online-shoppers-vindt-keurmerk-webshop-belangrijk
@Twan: Volgens mij heb ik nooit beweert dat het onderzoek door wie dan ook is uitgevoerd.
Verder beweert Twinkle onaghankelijk te zijn: http://twinklemagazine.nl/nieuws.aspx?id=24928
Dat Thuiswinkel.org zoveel pagina's heeft in het blad schijnt puur toeval te zijn. Ze betalen nl advertentieruimte (althans volgens Twinkle, iedereen mag zijn mening hebben).