E-commerceorganisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Is het design gevalideerd? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Niek Meijer, director product & technology van Toelevering Online.
Kun je iets vertellen over de vorige site?
‘Dat was de allereerste site van Toelevering Online, gebouwd in 2017. Destijds zagen we het vooral als een mooie aanvulling op onze fabriek; als we voor 100.000 euro aan kozijnen zouden verkopen, dan zouden we al tevreden zijn. Dus begonnen we met een WordPress-setup met een WooCommerce-plugin. Het werd direct een enorm succes en daarna groeiden we jarenlang met dubbele cijfers.’
Wat was daar eigenlijk mis mee?
‘Hard groeien is fantastisch, maar brengt ook uitdagingen met zich mee, zoals achterstallig onderhoud op allerlei vlakken binnen het bedrijf. De website was daar een goed voorbeeld van. Door slimme aanvullingen en eigen codewerk in WordPress konden we het lang volhouden, maar dat heeft zijn grens. Op een gegeven moment begon het ons te belemmeren, vooral intern.’
Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?
‘Eigenlijk alles. We hebben niet alleen onze webshop vervangen, maar het gehele platform inclusief alle ERP-achtige functionaliteiten, partnerportalen en interne systemen. Hoewel we bij livegang bewust hebben gekozen om dezelfde functionaliteiten aan te bieden als het oude platform, is onder de motorkap alles veranderd. WooCommerce heeft plaats gemaakt voor Commercetools als kern van onze shop, Storyblok is ons nieuwe cms en we hebben een volledig nieuwe technische basis neergezet.’
Wat is de leukste nieuwe feature?
‘De snelheid van de website. Dat klinkt misschien simpel, maar dit was jarenlang een van de grootste frustraties van onze klanten en eerlijk gezegd ook van onszelf. De oude site kon traag reageren, zeker tijdens het configureren van een kozijn. Bij het ontwikkelen van het nieuwe platform hebben we daarom enorm veel aandacht besteed aan performance. En dat betaalt zich uit: de nieuwe site laadt veel sneller, werkt vloeiender en geeft klanten direct feedback. Het mooie is dat we daar nog niet klaar mee zijn. We hebben concrete plannen om de snelheid de komende periode verder te verbeteren.’
Waar verwacht je het meeste van?
‘Van de schaalbaarheid van het platform. We hebben daar bij het ontwerp bewust veel aandacht aan besteed. Niet alleen omdat we internationaal groeien en elk jaar een nieuw land willen toevoegen, maar ook omdat we sneller nieuwe functies naar productie willen kunnen brengen. Dankzij het nieuwe platform zijn we beter in staat om snel te acteren op veranderingen in de markt én om snel te blijven innoveren. Dat geeft ons als organisatie flexibiliteit én slagkracht.’
Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?
‘We hadden al een klein intern development-team, maar toch zijn we bewust eerst op zoek gegaan naar een externe partner. We wilden werken met moderne technologieën waar we zelf nog onvoldoende ervaring mee hadden. Samen met die partner hebben we de architectuur uitgewerkt en zijn we gestart met de ontwikkeling van het platform. Dat gaf ons de ruimte om eigen mensen op te leiden en het team uit te breiden. Toen de tijd rijp was, hebben we afscheid genomen van de externe partner en de ontwikkeling volledig intern voortgezet. Op deze manier vonden we de juiste balans tussen snelheid maken én kennis opbouwen binnen onze organisatie.’
Heb je het nieuwe design gevalideerd en op welke manier is dat gedaan?
‘We hebben hiervoor een ervaren UX-specialist aan ons team toegevoegd, met als duidelijke opdracht: maak het nieuwe design zoveel mogelijk zoals het oude. Dat klinkt misschien gek, maar we wilden het risico op conversieverlies bij de overgang naar het nieuwe platform bewust zo klein mogelijk houden. Natuurlijk hebben we wel inzichten uit eerdere analyses en A/B-tests meegenomen, zodat we verbeteringen konden doorvoeren waar dat echt verschil maakt. Zo hebben we de balans gezocht tussen herkenbaarheid voor de klant en optimalisatie van de gebruikservaring.’
Was het moeilijk om voor een platform te kiezen, en waarom is deze gekozen?
‘Onze zoektocht begon eigenlijk niet bij het platform zelf, maar bij de keuze voor de juiste architectuur. We zochten een basis die schaalbaar, veelzijdig, robuust én snel is. Dat bracht ons al snel bij MACH-architectuur: Microservices, API-first, Cloud-native en Headless. Daarmee vielen ook meteen veel standaardoplossingen af. Vervolgens hebben we de tools en platforms geselecteerd die het best passen bij wat we ermee willen bereiken. Het uitgangspunt was steeds: past het bij onze ambities en biedt het ons de flexibiliteit om mee te bewegen met de markt?’
Wat zijn achteraf gezien de lessen?
‘De grootste les is het belang van een goede voorbereiding. We wilden geen tijd verliezen en zijn daarom relatief snel gestart met de implementatie. Maar tijdens de ontwikkeling moesten we toch op een paar fundamentele keuzes terugkomen. Dat heeft waardevolle inzichten opgeleverd, maar ook tijd gekost. Tegelijkertijd leer je dat je nooit alles perfect kunt voorspellen, dingen lopen nu eenmaal anders dan gepland. Het belangrijkste is hoe je als team met zulke situaties omgaat. Onze mensen hebben hierin echt het verschil gemaakt!’
Wat is de volgende stap voor jullie site?
‘Nu het nieuwe platform live is, ligt onze prioriteit bij versterken en optimaliseren ervan. We zorgen dat alles stabiel draait en werken ondertussen aan functies die in de eerste fase nog niet zijn meegenomen. Daarnaast ontwikkelen we nieuwe functionaliteiten, specifiek gericht op de grootzakelijke markt, een segment waar we veel groeikansen zien. Tegelijkertijd zijn we volop aan het experimenteren met innovaties zoals AI-toepassingen en slimme automatisering.’

Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Het redesign van ... Toelevering Online