Twinkle | Digital Commerce

webwinkeliers-zijn-als-veeboeren

2017-11-11
180101
  • 3:49

Op vijfjarige leeftijd wist ik het zeker, ik zou veeboer worden. Heerlijk vroeg op staan en de hele dag buiten zijn. Ik was snel van dit plan af. Mijn oom, een veeboer in hart en nieren, vertelde dat boeren in verband met de koeien niet zomaar op vakantie kunnen. 

Ik werd aan mijn kinderdroom herinnerd op vijftienjarige leeftijd. Toen ik na anderhalf pintje en een avond 18-jarige Vlaamse meisjes staren in ‘Dancing de Lamborghini te Maldegem’ mijn roes uitsliep, stond mijn oudere neef al weer koeien te melken. Vroeg opstaan zag ik inmiddels niet meer als een voordeel van het boerenleven.

Dag in dag uit
In feite lijkt het exploiteren van een webwinkel wel op het vak van veeboeren. Met liefde voor het boerenbedrijf (en hoewel dit niet altijd zo gezien wordt, ook liefde voor de dieren) werkt de hele familie dag in dag uit in het boerenbedrijf. Op vakantie gaan lukt niet zomaar, of er moet iemand invallen. Een invaller is bij voorkeur iemand die je echt vertrouwt, vandaar dat mijn grootvaders en ooms tot op zeer hoge leeftijd hun zoons bijstaan.

Help, het postagentschap sluit om zes uur!
Herkenbaar? Je hebt een webwinkel en bent de hele dag in touw. Inkopen, AdWords bijwerken, nieuwsbrief samenstellen et cetera et cetera. Met dezelfde zorg en liefde waarmee de kalfjes gevoerd worden, pak jij dagelijks je pakketjes in. Iedere dag tikt de klok dreigend richting de sluitingstijd van het postagentschap. Snelheidsboetes riskerend zorg je er voor dat jouw klanten op tijd hun bestelling ontvangen. Euh… op vakantie? Wie kan er voor mij inpakken?

Als ook jij al tijden naar vakantie verlang7, of je ouders zuchtend je vakantieplannen aanhoren bij de gedachte aan zoveel pakketjes is het tijd om toch iets te veranderen.

Dropshipment, jouw leverancier is je vakantiekracht
Het is natuurlijk ideaal als je een dropshipment leverancier vindt. Jij verkoopt en de leverancier stuurt het product namens jou aan de klant op. Probleem is echter, dat dropshipping nog niet in elke branche of voor elk product beschikbaar is. In de modesector bijvoorbeeld is het fenomeen nog erg nieuw.

Fulfilment, jouw magazijnmedewerker en inpakker op afstand
Je kunt het inpakken ook uitbesteden aan een fulfilment partij. Je logeerkamer of garagebox wordt ontlast omdat je volledige voorraad bij de fulfilment partij wordt opgeslagen. Als er iets via jouw shop verkocht wordt dan gaat er automatisch een seintje naar de fulfilmentpartij. Zij pakken de boel in sturen het op naar jouw klant.

Welke fulfilmentpartij moet ik hebben?
Dat hangt er vanaf. Er is veel keuze tussen fulfilment partijen met allemaal hun eigen bedrijfscultuur en eigenschappen. Omdat je meestal een verbintenis aangaat met een fulfilment bedrijf voor een periode langer dan jouw vakantie, kies je een fulfilmentpartij die bij je past en waar het mee klikt.

Zo kies je Nic Oud met een eigen interne postbalie waardoor bestellingen voor 20.00 uur ’s avonds nog ’s morgens bezorgd worden. Of Iceberg Webshophands van blogger Martin Bongers die naast verzending voor allerlei webwinkels zelfs strijkwerk voor mode webshops doet. Of je kiest Kolibri Logistiek naast de flexibiliteit ook bekend vanwege messcherpe tarieven voor verzending via Selektvracht. Wellicht voel je je aangesproken door eWarehousing van twee ambitieuze ondernemers met vernieuwende ideeën. Tenzij je jezelf als “Eco webwinkelier” vergelijkt met een bioboer, want dan kies je Ecofilment, de milieubewuste fulfilment partij voor duurzame webshops. Uiteraard zijn er naast bovenstaande fulfilmentbedrijven er nog tientallen anderen die aan jouw wensen kunnen voldoen.

Is uitbesteden van inpakken niet te duur?
Martin Bongers geeft altijd aan dat veel webshops in hun groei beperkt worden omdat ze de kosten van eigen uren niet meetellen. Als je op een gegeven moment zo groot wordt dat je  'gratis eigen uren' niet meer genoeg zijn, beginnen de echte kosten te tellen. Soms betekent dit dat de prijs omhoog moet en het bedrijf niet meer verder kan groeien. Bij uitbesteding reken je direct met 'echte kosten'.

Koert Knijnenberg van Nic Oud vult aan dat je kunt meeliften op het verzendvolume van je fulfillment partij. Je kunt daardoor fors besparen op je verzendkosten.

Wanneer niet uitbesteden?
Als je heel veel verschillende artikelen aanbiedt met een lage omloopsnelheid, kan outsourcen te duur worden. Een andere oorzaak voor hoge rekeningen kan het aanbieden van 'volumineuze artikelen met weinig waarde' zijn. Wanneer zo'n dienstverlener jouw zakken piepschuim moet opslaan heeft hij zo veel ruimte nodig, dat hij kosten zal doorberekenen. Anderzijds zal je zelf ook opslagkosten hebben als je het inpakken binnenshuis doet.

Maar je moet vooral niets uitbesteden als je het inpakken zelf leuk vindt. Desiree, eigenaresse van Sokshop, geniet er van om haar produkten op een mooie manier in te pakken. Zo kan je er ook nog iets persoonlijks van maken!

En wie neemt de telefoon op als je op vakantie gaat?
Ook je klantenservice kan je uitbesteden. Veel fulfilment bedrijven bieden deze dienst aan naast het inpakken en verzenden. Daarnaast heb je gespecialiseerde bedrijven zoals Your Connection of het callcenter Contact Care, die de telefoon kunnen opnemen als jij een duik in de middellandse zee neemt.

Ik wens alle webwinkeliers maar ook alle veeboeren een mooie zomer en een zorgeloze vakantie toe!