Op vijfjarige leeftijd wist ik het zeker, ik zou veeboer worden. Heerlijk vroeg op staan en de hele dag buiten zijn. Ik was snel van dit plan af. Mijn oom, een veeboer in hart en nieren, vertelde dat boeren in verband met de koeien niet zomaar op vakantie kunnen.
Ik werd aan mijn kinderdroom herinnerd op vijftienjarige leeftijd. Toen ik na anderhalf pintje en een avond 18-jarige Vlaamse meisjes staren in ‘Dancing de Lamborghini te Maldegem’ mijn roes uitsliep, stond mijn oudere neef al weer koeien te melken. Vroeg opstaan zag ik inmiddels niet meer als een voordeel van het boerenleven.
Dag in dag uit
In feite lijkt het exploiteren van een webwinkel wel op het vak van veeboeren. Met liefde voor het boerenbedrijf (en hoewel dit niet altijd zo gezien wordt, ook liefde voor de dieren) werkt de hele familie dag in dag uit in het boerenbedrijf. Op vakantie gaan lukt niet zomaar, of er moet iemand invallen. Een invaller is bij voorkeur iemand die je echt vertrouwt, vandaar dat mijn grootvaders en ooms tot op zeer hoge leeftijd hun zoons bijstaan.
Help, het postagentschap sluit om zes uur!
Herkenbaar? Je hebt een webwinkel en bent de hele dag in touw. Inkopen, AdWords bijwerken, nieuwsbrief samenstellen et cetera et cetera. Met dezelfde zorg en liefde waarmee de kalfjes gevoerd worden, pak jij dagelijks je pakketjes in. Iedere dag tikt de klok dreigend richting de sluitingstijd van het postagentschap. Snelheidsboetes riskerend zorg je er voor dat jouw klanten op tijd hun bestelling ontvangen. Euh… op vakantie? Wie kan er voor mij inpakken?
Als ook jij al tijden naar vakantie verlang7, of je ouders zuchtend je vakantieplannen aanhoren bij de gedachte aan zoveel pakketjes is het tijd om toch iets te veranderen.
Dropshipment, jouw leverancier is je vakantiekracht
Het is natuurlijk ideaal als je een dropshipment leverancier vindt. Jij verkoopt en de leverancier stuurt het product namens jou aan de klant op. Probleem is echter, dat dropshipping nog niet in elke branche of voor elk product beschikbaar is. In de modesector bijvoorbeeld is het fenomeen nog erg nieuw.
Fulfilment, jouw magazijnmedewerker en inpakker op afstand
Je kunt het inpakken ook uitbesteden aan een fulfilment partij. Je logeerkamer of garagebox wordt ontlast omdat je volledige voorraad bij de fulfilment partij wordt opgeslagen. Als er iets via jouw shop verkocht wordt dan gaat er automatisch een seintje naar de fulfilmentpartij. Zij pakken de boel in sturen het op naar jouw klant.
Welke fulfilmentpartij moet ik hebben?
Dat hangt er vanaf. Er is veel keuze tussen fulfilment partijen met allemaal hun eigen bedrijfscultuur en eigenschappen. Omdat je meestal een verbintenis aangaat met een fulfilment bedrijf voor een periode langer dan jouw vakantie, kies je een fulfilmentpartij die bij je past en waar het mee klikt.
Zo kies je Nic Oud met een eigen interne postbalie waardoor bestellingen voor 20.00 uur ’s avonds nog ’s morgens bezorgd worden. Of Iceberg Webshophands van blogger Martin Bongers die naast verzending voor allerlei webwinkels zelfs strijkwerk voor mode webshops doet. Of je kiest Kolibri Logistiek naast de flexibiliteit ook bekend vanwege messcherpe tarieven voor verzending via Selektvracht. Wellicht voel je je aangesproken door eWarehousing van twee ambitieuze ondernemers met vernieuwende ideeën. Tenzij je jezelf als “Eco webwinkelier” vergelijkt met een bioboer, want dan kies je Ecofilment, de milieubewuste fulfilment partij voor duurzame webshops. Uiteraard zijn er naast bovenstaande fulfilmentbedrijven er nog tientallen anderen die aan jouw wensen kunnen voldoen.
Is uitbesteden van inpakken niet te duur?
Martin Bongers geeft altijd aan dat veel webshops in hun groei beperkt worden omdat ze de kosten van eigen uren niet meetellen. Als je op een gegeven moment zo groot wordt dat je 'gratis eigen uren' niet meer genoeg zijn, beginnen de echte kosten te tellen. Soms betekent dit dat de prijs omhoog moet en het bedrijf niet meer verder kan groeien. Bij uitbesteding reken je direct met 'echte kosten'.
Koert Knijnenberg van Nic Oud vult aan dat je kunt meeliften op het verzendvolume van je fulfillment partij. Je kunt daardoor fors besparen op je verzendkosten.
Wanneer niet uitbesteden?
Als je heel veel verschillende artikelen aanbiedt met een lage omloopsnelheid, kan outsourcen te duur worden. Een andere oorzaak voor hoge rekeningen kan het aanbieden van 'volumineuze artikelen met weinig waarde' zijn. Wanneer zo'n dienstverlener jouw zakken piepschuim moet opslaan heeft hij zo veel ruimte nodig, dat hij kosten zal doorberekenen. Anderzijds zal je zelf ook opslagkosten hebben als je het inpakken binnenshuis doet.
Maar je moet vooral niets uitbesteden als je het inpakken zelf leuk vindt. Desiree, eigenaresse van Sokshop, geniet er van om haar produkten op een mooie manier in te pakken. Zo kan je er ook nog iets persoonlijks van maken!
En wie neemt de telefoon op als je op vakantie gaat?
Ook je klantenservice kan je uitbesteden. Veel fulfilment bedrijven bieden deze dienst aan naast het inpakken en verzenden. Daarnaast heb je gespecialiseerde bedrijven zoals Your Connection of het callcenter Contact Care, die de telefoon kunnen opnemen als jij een duik in de middellandse zee neemt.
Ik wens alle webwinkeliers maar ook alle veeboeren een mooie zomer en een zorgeloze vakantie toe!
Dit hele stukje lijkt wel een advertentie met al die links naar "handige bedrijfjes" voor mensen die een webwinkeltje willen runnen maar alleen de lusten en niet de lasten ervan willen. Lekker alles uitbesteden en het harde werk niet zelf willen doen en denken dat je daarmee succesvol kan worden. elk jaar staan er duizenden op die het op deze manier dien, en ze gaan net zo hard weer weg als dat ze komen.
@ Bl@@T Ik ben het eens met het feit dat er veel mensen starten met een webwinkel, en dat er ook veel weer moeten stoppen.
Mijn stukje was zeker niet bedoeld om aan te geven dat alles vanzelf gaat. En ik hoop ook dat je mijn waardering voor hardwerkende mensen door de regels heen leest.
Maar als je bedoelt dat mensen die uitbesteden allemaal niet succesvol zijn, dan ben ik het niet met je eens. Onder de grootste webshops van Nederland zijn er een flink aantal die niet een eigen ínpak afdeling hebben'. Maar ook in het MKB zie ik veel serieuze ondernemers die denken: Ik kan beter mijn tijd besteden aan nog betere inkoop en nog meer webmarketing, dan dat ik tijd besteed aan doosjes vouwen. Daardoor gaan ze meer verkopen en vergroten ze de kans te overleven. Nee, dat is niet voor iedere webwinkelier de beste weg naar succes, maar wel voor een aantal.
Wat betreft de advertentie. Ik heb juist veel alternatieven er in gezet om een onafhankelijk maar praktisch verhaal van te maken. En, zoals je kunt zien geef ik ook aan wanneer je NIET moet uitbesteden.
Da's wel erg negatief gedacht, BL@@T. Zowel grote als kleine partijen besteden fulfilment uit, om verschillende redenen. Fulfilment uitbesteden kost ook gewoon geld, ik denk niet dat er veel mensen zijn die denken dat ze door uit te besteden slapend rijk zullen worden.
Voor sommige bedrijven gaat het om efficiënter werken, voor andere bedrijven kan het simpelweg een investering zijn waardoor de weinige tijd die beschikbaar is, besteed kan worden aan belangrijkere dingen. Meer tijd voor het product of het merk, inkoop, alles waarmee men verwacht concurrentievoordeel te kunnen behalen.
Als je gaat outsourcen ben je geen echte ondernemer.
Overigens wil ik dat mijn mensen binding met de artikelen houden.
Hoe kun je nu in hemelsnaam en vreemde je telefoon laten oppakken.
Je hoort als ondernemer toch zelf te sturen en stap voor stap de klantenservice beter te maken. Helemaal aangepast op de wensen van jouw type klant.
Wij hebbben alles onder een kap:
telefoon,programmeurs,inpakkers,marketing.
Zo houd iedereen binding met elkaar, de klant en het prioduct.
@Robert P
"Als je gaat outsourcen ben je geen echte ondernemer."
Wat een bijzonder opmerkelijke uitspraak. Ik ben van mening dat een goede ondernemer precies weet welke delen hij optimaal kan uitbesteden en welke niet. Op deze manier haalt een goede ondernemer het optimale rendement.
Uitbesteden, delegeren en leidinggeven zijn juist eigenschappen die een goede ondernemer kenmerken vind ik.
Doordat Yahoo en Bing delen aan elkaar outsourcen komen ze tot een optimaal resultaat. Goede/slimme ondernemer(s) die dat heeft opgezet vind ik.
En wat te denken van de outsource deal tussen Ask en Google een aantal jaren geleden.
Ik vind het een herkenbaar artikel. Outsourcen is voor de kleine webwinkeliers vaak veel te duur. Je moet zo'n 100 bestellingen per dag versturen wil fulfilment rendabel worden over het algemeen.
(kleine) Webwinkeliers zijn inderdaad net veeboeren. Ik vind het een mooie vergelijking.
Tim Beeren
Leuk geschreven Michel en ben het ook wel grotendeels met je eens. Bestaan er trouwens ook al fulfilmentpartijen in de meubelbranche? Wij verkopen teak meubelen (die zijn aardig zwaar!) en vroeg me toch al een tijdje af wáár je zo een partij kan vinden en of ze eigenlijk ook wel bestaan..
Ha Marijn, dat is inderdaad een lastige categorie. Niet alleen zijn de meubels zwaar, ze nemen nogal veel plaats in bij fulfilmentpartijen.
Een specifieke fulfilmentpartij voor de meubelbranche is mij niet bekend. Ben er wel benieuwd naar! Ik hoop dat er iemand op deze discussie reageert.
@Michel: dat zou mooi zijn inderdaad. Ik weet dat PostNL zogenoemde 'tweemansdistributie' faciliteert voor onder andere Leenbakker (persbericht), maar warehousing is weer een ander verhaal.
De bedrijven in warehousing en distributie van meubelen die ik zo gauw tegenkom leveren niet aan consumenten.
Michel heeft een erg nuttig blogje geschreven. Dat zeg ik niet omdat Iceberg genoemd wordt (ik was er zelf door verrast - dank Michel). Dat zeg ik omdat uitbesteding de continuiteit en betrouwbaarheid van een webshop vergroot. Misschien wel juist voor starters!
Ik vroeg laatst aan een starter: wat betaal jij voor je porti? Ik schrok er van. Voor het bedrag waarvoor hij alleen TNT 'inhuurde', doen 'wij' ALLES. Dus opslag, inopakken, verzenden etc. Met 'wij' bedoel ik: Iceberg en de meeste overige fulfilment bedrijven.
Ergo: uitbesteding is geld besparen. En je kunt nog op vakantie ook.
Maar belangrijker is die genoemde continuiteit en betrouwbaarheid: uitbesteden geeft je een altijd bereikbaar telefoonummer, een echt adres dat zelfs bezocht kan worden, en het zorgt er voor dat wat er ook gebeurt (examen, kater, zwanger, vakantie): je toko blijft gewoon doorlopen.
Apart om te horen dat wanneer je als webshop je klantenservice laat outsourcen dat je dan geen echte ondernemer zou zijn. Ik zou juist zeggen: je bent een hele slimme ondernemer.