Twinkle | Digital Commerce

Cheaptickets.nl in de fout met prijzen

2017-11-11
180101
  • 1:20

Cheaptickets.nl is in de fout gegaan bij de vermelding van prijzen op zijn website. De reisaanbieder noemde de kosten voor customer service en dossierkosten te laat op zijn site, waardoor een ticket naar Malta 10 procent duurder uit bleek te vallen.

De zaak werd door een reizigster aanhangig gemaakt bij de Reclame Code Commissie (RCC). Zij beklaagde zich over het scherm met het overzicht van beschikbare vluchten naar Malta. Daarin stond in een klein en onopvallend lichtgrijs lettertype: 'Prijzen zijn per persoon, inclusief alle belastingen en exclusief toeslagen en dossierkosten.'

Standaard
De Reclame Code Commissie oordeelde dat Cheaptickets.nl in strijd heeft gehandeld met de Reclamecode Reisaanbiedingen. Voor de duidelijkheid had het bedrijf direct moeten vermelden dat bij een ticket naar Malta standaard een customer service pakket van minimaal 13,50 euro moet worden afgenomen en dat nog eens 20 euro aan dossierkosten in rekening zouden worden gebracht bij checkout. Deze kosten hadden dus in de gecommuniceerde prijzen moeten zijn opgenomen.

Alert
Het is, zo stelt de Reclame Code Commissie, niet de eerste keer dat Cheaptickets.nl reclame maakt met lage prijzen, tegen welke de klant uiteindelijk niet blijkt te kunnen boeken: ‘Aangezien de Commissie de adverteerder al eerder heeft aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken, heeft zij besloten haar uitspraak onder de aandacht van een breed publiek te brengen’, schreef de RCC gister bij het 'alert' op zijn website.

Het hele dossier, dat de RCC ook publiekelijk heeft gemaakt, kunt u hier vinden.