Twinkle | Digital Commerce

Tien pr-tips voor webwinkeliers

2017-11-09
181101

Veel webwinkeliers zijn bezig met logistiek, inkoop, het aanjagen van traffic en het optimaliseren van conversie. Terecht natuurlijk. Maar het verschil wordt niet altijd met het hoofd gemaakt, soms is het hart de baas.


Denk daarom ook eens aan de inzet van public relations, betogen Jody Koehler en Jos Govaart van Coopr. Dat is, inderdaad, een pr-bureau.

Tekst: Jody Koehler en Jos Govaart

1.     Richt een perskamer in en optimaliseer voor Google!
Het valt op dat er binnen webwinkels vaak geen enkele plek vindbaar is waar journalisten en bloggers informatie vandaan kunnen halen. Webwinkels zijn vaak goed in het optimaliseren voor zoekmachines. Toch staan de persberichten negen van de tien keer in pdf-formaat, áls ze al online staan. Dat vinden bezoekers niet prettig en Google dus ook niet. In de perskamer kun je een overzicht van persberichten, publicaties, beeld- en videomateriaal en contactinformatie plaatsen. Managementboek biedt een voorbeeld.


2.     Werk aan mediarelaties, niet aan persberichtenlawines
Het uitsturen van veel persberichten staat niet gelijk aan goede public relations. Bedenk voor jezelf welke tien of twintig titels voor jou het belangrijkst zijn. Ga deze volgen, begrijp waar zij over schrijven en raak vervolgens in gesprek met de redacteuren over voor hun relevante onderwerpen. Met één op één contacten krijg je het vaak veel beter voor elkaar om een goed kwalitatief verhaal te vertellen dan dat het geval is met het versturen van een persbericht.

3.     Gebruik de verhalen van je klanten
Zorg dat je je klanten goed kent. In bestelgedrag van je klanten zul je ongetwijfeld opmerkelijke zaken zien. Veel producten uit een bepaalde categorie, of juist veel herhalingsaanschaf. Goede kans dat daar een bijzonder mediawaardig verhaal inzit.

4.     Experimenteer eens met video
De concurrentie op de eerste pagina van Google is hevig. Video zien we echter steeds vaker terug op pagina's met zoekresultaten. Binnen dat veld is veel minder concurrentie te vinden. Maak video’s over je bedrijfsvoering, over het gebruik van je producten van klanten en optimaliseer deze video’s vooral goed door goed na te denken over titels, beschrijvingen en tags.

5.     Wees bijzonder: start een blog
Zeker als je een webwinkel hebt binnen een markt met een zwaar concurrentieveld, zul je het verschil moeten maken op andere zaken dan prijs en product. Veel mensen beslissen irrationeel, op basis van onderbuikgevoel. Bij veel webwinkels ontbreekt het aan menselijkheid, aan storytelling. Een blog is daarvoor een uitstekend middel dat zich over de tijd bewijst. Laat zien waartoe de producten die je aanbiedt dienen. Vertel welk probleem je aanbod oplost. Claim een domein dat het productniveau overstijgt. Het beste voorbeeld hiervan is natuurlijk de blog van Zappos.

6.     Leer van je webanalytics
De bezoekersstatistieken binnen je webshop zeggen iets over de producten waarmee klanten je associëren. Leer van de belangrijkste zoekwoorden en ga daar content omheen schrijven die vindbaar is via zoekmachines. Mensen vinden dan niet alleen je productaanbod, maar ook het verhaal er omheen.

7.     Bouw aan je personal branding
Van de meeste webwinkels is het volledig onduidelijk wie de mensen zijn achter de shop. En dat is vreemd. Mensen kopen vaak op basis van vertrouwen. Op het moment dat men de eigenaar van een shop vaker ziet communiceren en zijn verhaal ziet doen in media, op blogs en via sociale media, dan groeit het vertrouwen. Indirect ook goed voor de conversie.

8.     Doe een offline actie
Online voelt voor mensen soms ver weg. Zorg er dus voor dat je eens in de zoveel tijd eens wat dichterbij komt met een creatieve offline actie. Zorg ervoor dat in één foto duidelijk wordt wat de boodschap is. Soms kan dat heel simpel.

9.     Verwerk storytelling ook in je e-mailmarketing
Veel nieuwsbrieven zijn slechts relevant als je een koopintentie hebt. Hoe zou het zijn als mensen je nieuwsbrief, ongeacht wat de aanbiedingen zijn, sowieso de moeite waard vinden? Hoe zou dat voor je merkloyaliteit werken? Dat kan in tekst of in een interactieve vorm.

10.    Communiceer, communiceer en communiceer
Het klinkt simpel maar veel mensen vergeten te communiceren over wat ze doen en wat hen bijzonder maakt voor hun klanten. De middelen zijn er. Probeer Facebook uit en zie wat dat voor je kan doen. Voor acties, om verhalen te vertellen en voor interactie met je doelgroep. Monitor op relevante keywords via Twitter en geef antwoord op vragen. Wees behulpzaam. Communiceer ook echt. Dat betekent niet alleen toeteren, maar ook luisteren.

Jody Koehler en Jos Govaart zijn werkzaam bij pr-bureau Coopr.