Twinkle | Digital Commerce

Lufthansa introduceert toeslag voor boekingen op andere sites

2017-05-27
180101
  • 1:36

De Lufthansa Group gaat een extra fee rekenen aan reizigers die hun tickets elders online boeken. Lufthansa wil meer passagiers naar zijn eigen sites trekken, om kosten te besparen en extra diensten te kunnen slijten.


De opvallende maatregel gaat op 1 september in. Wie dan een ticket boekt op sites als Expedia, Opodo of Ebookers, moet 16 euro meer betalen.

Beter uit prijsvergelijkingen
Door de opslag van prijzen bij online travel agents (OTA’s) zullen Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss en andere maatschappijen uit de groep beter scoren in prijsvergelijkingen. Extra boekingen zijn het logische gevolg.

Transparantie
Woordvoerder Martin Riecken zegt tegen de BCC dat het niet Lufthansa’s bedoeling is om prijsvergelijkingen te ontmoedigen. ‘Nee, het gaat ons om de transparantie. Ten eerste willen we de hoge distributiekosten van onze systemen (waar OTA’s gebruik van maken, red.) beter alloceren. Ten tweede willen we ons voordeel doen met meer vrijheid in onze verkoopactiviteiten, waardoor we klanten precies dat kunnen bieden waar ze naar zoeken.’

Neutraal en onpartijdig advies
De ECTAA (European Travel Agents' and Tour Operators' Associations) keert zich tegen de maatregel. De belangenkoepel van reisverkopers verklaart (pdf) dat ‘Europese reizigers moeten kunnen vertrouwen op neutraal en onpartijdig advies van reisagenten, om hun weg te vinden in de jungle van ticketprijzen en toeslagen.’ Advocaten van de ECTAA bezinnen zich volgens de BBC op juridische stappen.

KLM en Transavia
KLM, de grootste online reisverkoper van Nederland, lanceerde anderhalf jaar geleden een compleet nieuw platform om meer eigen boekingen te genereren. Op Klm.com zijn inmiddels ook pakketreizen te boeken, dankzij een samenwerking met Airtrade. KLM’s dochtermaatschappij Transavia bracht begin dit jaar een gloednieuwe e-commerce site in de lucht.
 
NB: In het laatste nummer van Twinkle (5-2015) vindt u een uitgebreid interview met Transavia’s e-commerce manager Harm van Hees. De mysteryshopper van Twinkle bracht een bezoek aan Transavia.com. Over zijn bevindingen kunt u hier lezen.