De Europese Commissie start komend voorjaar met naming and shaming van online vliegticketaanbieders die misleidende reclame toepassen of verborgen kosten rekenen. Volgens EU-commissaris Meglena Kuneva raakt het geduld van consumenten op. En daarmee dat van haar.
'Mijn boodschap aan de luchtvaartsector is een duidelijke', verklaarde Kuneva begin deze week in Brussel, waar vertegenwoordigers van nationale handhavingorganisaties en belangengroepen aanwezig waren: 'In de pas lopen met Europese regelgeving is een verplichting, geen optie.'
Beterschap
Vorig jaar bleek uit onderzoek dat meer dan de helft van de Europese sites waarop vliegtickets worden aangeboden, niet aan de regels voldoet. Hoewel een hoop overtreders inmiddels beterschap heeft getoond, frustreert het Kuneva dat nationale overheden niet meer doen om de omstreden praktijken aan de kaak stellen. Ze roept hen op dat de komende maanden alsnog te doen.
Schandpaal
Vanaf het voorjaar zal de Europese Commisse bedrijven die niet aan de regels voldoen eigenhandig aan de schandpaal nagelen. Om ticketaanbieders de goede weg te wijzen, hebben Kuneva en haar collega van Transport Antonio Tajani hen een brief met een checklist gestuurd. Daarin zijn de rechten van consumenten vervat in dertig punten.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Schandpaal wacht voor misleidende ticketaanbieders
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.