Twinkle | Digital Commerce

E-commerce bij De Persgroep: minder omzet, meer marge

2017-05-27
575214
  • 2:06

Met Vkshop.nl opende De Persgroep een jaar geleden een nieuwe webwinkel voor de Volkskrant. De ambitie was tienduizenden producten te gaan verkopen. Digitaal directeur Patrick van Waeyenberge gooide het roer om: ‘Van de long tail zijn we overgestapt op de very short tail.’

Op voorstel van Van Wayenberge, directeur van het jonge De Persgroep Digital, besloot het uitgeefconcern de investeringen in e-commerce drastisch te verlagen: ‘We hebben eind vorig jaar heel heftig geëvalueerd. Tot die tijd was het bedrijf bezig geweest om e-commerce te ontwikkelen, een worsteling was het. We moesten kiezen: ofwel meer marketing bedrijven om ons als alternatief voor Bol.com te positioneren, ofwel een bedrijf als Bol.com kopen, ofwel terugschakelen.’

Content en commercie
Het is het laatste geworden. ‘De focus van De Persgroep ligt op content, niet op productverkoop’, verklaart Van Wayenberge. ‘De combinatie van die twee lijkt interessant, maar boekrecensies uit de krant hadden bijvoorbeeld maar een marginaal effect op de omzet. Er zijn voor ons ook maar weinig schaalvoordelen te behalen op het vlak van e-commerce.’

Geen voorraadrisico
Als gevolg van de strategische heroriëntatie ging Vkshop.nl ('de webwinkel met inhoud') rond de jaarwisseling op de schop. Vandaag de dag worden nog slechts een stuk of tien producten aangeboden op de site. ‘Het gaat om scherpe aanbiedingen, waarbij we hoge volumes koppelen aan hoge marges. Je kunt zeggen dat we van de long tail naar de very short tail zijn gegaan met Vkshop.nl. Met de andere titels willen we dezelfde kant op. Voordeel is onder meer dat we geen voorraadrisico lopen.’



Omzet omlaag
Van Waeyenberge erkent dat de omzet van Vkshop.nl is teruggelopen na de omwenteling. ‘Die is absoluut een stuk minder dan vorig jaar, toen we tussen de vier en zeven miljoen euro deden met de webwinkel van de Volkskrant. De online omzet van onze andere Nederlandse krantentitels? Die is daar niks bij vergeleken.’ Het AD, Het Parool en de Volkskrant kwamen samen nog niet in de buurt van een miljoen euro webomzet volgens de Belg.

Flash sales
De Persgroep wil zich het komende jaar verder specialiseren in wat Van Wayenberge wel flash sales durft te noemen: kortlopende scherpe aanbiedingen van slechts een handvol producten tegelijk. In dagdeals ziet hij het niet zitten: ‘Met Ninashop.be, een soort Groupon voor vrouwelijke lezers van Het Laatste Nieuws, deden we reeds enige ervaring op. Maar het lukt niet daar continu goede deals op te brengen. Het ritme nekt bij dagaanbiedingen de kwaliteit van het aanbod. En dat willen we niet hebben.’