Twinkle | Digital Commerce

Rituals investeert in e-commerce met nieuwe webwinkel

2017-11-08
272240
  • 2:14

Rituals heeft een nieuwe webshop gelanceerd op Rituals.com. Ritualsshop.nl, een webwinkel die Fonq.nl in licentie exploiteert, sluit de deuren als Rituals’ eigen online verkooppunt vrij is van kinderziektes. Fonq.nl blijft wel aan als fullservice fulfilmentpartner.

Dat vertelt Nicole Verburg, internationaal manager marketingcommunicatie van het Nederlandse cosmeticabedrijf. Rituals verkoopt al sinds 2003 producten op Rituals.com, maar tot op heden werd daar amper de aandacht op gevestigd. ‘We hebben de shop nooit als een echte verkooptool gezien’, aldus Verburg. ‘We hadden en hebben natuurlijk te maken met franchisenemers van onze zestig winkels in Nederland. Bij alles wat we doen zijn onze winkeliers top of mind.’

Toch werd vorig jaar besloten meer in te gaan zetten op e-commerce. Pixel Industries uit Haarlem tekende voor het ontwerp en de bouw van de webshop, op een eigen platform van het bureau.



Sneller internationaal groeien
Over de motieven voor de investering in e-commerce zegt Verburg: ‘We wilden graag dat de producten van Rituals in de eigen look and feel zouden worden aangeboden online. Daarnaast denken we met een nieuwe shop sneller internationaal te kunnen groeien. Een webshop maakt het gemakkelijker om PR en online aandacht te genereren in landen waar we maar weinig winkels hebben. Bladen zullen nu eenmaal eerder aandacht aan onze producten besteden als lezers ze ook eenvoudig online kunnen bestellen. Wat dat betreft blijft de webwinkel in belangrijke mate een servicetool.’

Op zoek naar fulfilment-partners
Fonq.nl (voorheen Mailorder Licenses in deze hoedanigheid), dat de deuren van Ritualsshop.nl binnenkort sluit, blijft partner van Rituals voor online bestellingen uit Nederland. Rituals zoekt op dit moment naar dedicated fulfilment-partners in de andere de landen die het bedient. Er ligt al een deal voor de webverkoop in Spanje. Voor de fulfilment van Italiaanse, Britse, Duitse en Franse orders worden op dit moment gesprekken gevoerd. ‘Daar hebben we niet te maken met franchisenemers, dus daar kunnen we wat harder gas geven’, aldus Verburg.

Updates
De nieuwe webwinkel van Rituals zal na de lancering van deze week nog een aantal keer worden geüpdate. Verburg: ‘Wat je nu ziet is fase 1. In fase 2 willen we meer beleving bieden, met verrassen, verkennen en verleiden als sleutelwoorden. In fase 3 willen we tools toevoegen voor verdere verfijning, zoals een gift finder en mogelijkheden tot personalisatie.’

Kruisbestuiving
Verburg benadrukt dat Rituals de relatie met zijn franchisenemers van groot belang vindt: ‘We helpen elkaar, doen aan kruisbestuiving. De winkeliers liften mee op onze initiatieven met nieuwsbrieven en social media. We hebben ruim vijftienduizend Facebook fans, ongeveer net zoveel vrienden op Hyves en zo’n vijfduizend volgers op Twitter. We hebben in anderhalf jaar een e-mail database opgebouwd met 115.000 adressen, waarvan 70.000 Nederlandse. Iedereen profiteert van de investeringen die het hoofdkantoor daarin heeft gedaan.’