Twinkle | Digital Commerce

Facebookers only op nieuwe marktplaats Copious

2017-05-27
388254
  • 1:44

Copious is een nieuwe Amerikaanse handelssite die van kopers en verkopers eist dat ze hun Facebook-account koppelen aan het platform. De openheid moet leiden tot meer vertrouwen, een punt waarop Copious het verschil wil maken met sites als eBay, Craigslist en Etsy.

Wie zich als koper of verkoper wil bewegen op Copious.com, moet anderen op het platform inzage bieden in aankopen, in shares en in commentaar op verhandelde waar. ‘Privacy maakt hier plaats voor vertrouwen en transparantie’, schrijft het toonaangevende weblog Mashable over het gister gelanceerde concept. Medeoprichter en COO Jonathan Ehrlich was eerder hoofd marketing bij Facebook. Copious is volgens hem een ‘marktplaats voor het Facebook tijdperk, waarbij mensen op de eerste en producten pas op de tweede plaats komen’.

Connectie
Webshoppers, zo is de centrale gedachte, kunnen meer afgewogen aankoopbesluiten maken als ze beter weten met zie te maken hebben. Op Copious.com kunnen ze onder meer zien hoe sterk hun connectie is met de verkoper, op een schaal van 1 tot 5 (rechts in oranje):



Sociale nabijheid
De rating hangt onder meer af van de sociale nabijheid op Facebook (vriend van elkaar of vriend van vrienden bijvoorbeeld) en Twitter, van de vraag of Facebook-vrienden ooit bij de verkoper kochten, van het aantal Likes dat hem ten deel viel en van klantbeoordelingen van het productaanbod.

Beloning voor sociaal gedrag
Verkopers moeten straks 10 procent van hun verhandelde waar afdragen aan Copious (flat fee), maar ze betalen in deze introductieperiode maar 3,5 procent. Sellers kunnen sociaal gedrag belonen, bijvoorbeeld door korting te beloven aan bezoekers die de verkoper voortaan volgen, of aan mensen die producten delen op Facebook.

Tussenrekening
Om de klanttevredenheid te garanderen moeten kopers geld overmaken op een tussenrekening van Copious. Pas 24 uur na ontvangst van het product sluist de start-up het geld door naar de verkoper. Copious verzamelde de afgelopen periode 2 miljoen dollar aan groeigeld van investeerders. Bij de start beperkt het aanbod van Copious zich tot aanbieders van handtassen. De komende dagen worden nieuwe productcategorieën toegevoegd.