Twinkle | Digital Commerce

De fun van Social Statistieken

2017-05-26
180101
  • 1:51

Sinds de soft launch van onze start-up zit ik dagelijks met mijn neus in de statistieken. Niet alleen via Google Analytics, maar ook via andere tools die social media kanalen steeds vaker zelf aanbieden. Ze bieden mooie inzichten om de social strategie te optimaliseren.

Zo leren we wat wel en wat niet interessant is voor volgers om te delen en te liken. We worden soms verrast door de populariteit van bepaalde items, terwijl posts waarvan wij denken dat ze superleuk zijn, soms nauwelijks worden bekeken en gedeeld. Het helpt u om vanuit een andere bril naar uw business te kijken.

Pinterest
Zo heeft Pinterest sinds kort te mogelijkheid om een business account op te zetten, of een huidig account daar naar om te zetten. Daarmee krijgt onder andere inzicht in:
- Pins
- Repins
- Impressies
- Bereik
- Kliks naar uw website
- Meest gepinde post

Allemaal in overzichtelijke statistieken:



Facebook
Via de Facebook statistieken ziet u onder andere:
- Posts
- Likes
- Bereik
- Engagement (likes, comments, shares, etc.)

Zo ziet u direct wat mensen wel en wat ze niet de moeite waard vinden om te delen en te liken:



Ik maak zelf een dashboard waarin deze wekelijkse cijfers staan, met daarin ook de specifieke posts en onderwerpen. Dat geeft ons direct een mooi overzicht. Bovendien kan ik zo later nog een keer terugkijken naar wat wel werkte, wat we al hebben gedaan en wat we beter niet meer kunnen doen.

Sociale kanalen onderling inzetten
U kunt via een widget van Pinterest uw boards delen en plaatsen in bijvoorbeeld een blog. Zo kunt u de visuals over een bepaald onderwerp, product of lijn in één board plaatsen en deze als klein overzicht terug laten komen binnen een blog.

Via Pinterest plaatst u eigen producten via uw website, zodat volgers die meer willen weten direct kunnen doorlinken. Schroom ook niet om inspiratie te bieden die relevant is en die wellicht ook producten van anderen laat zien. Social media is een mooi kanaal om uw autoriteit te tonen. Door wekelijks even in de cijfers te duiken ziet u veel sneller wat daarvoor nodig is.