Twinkle | Digital Commerce

J. Sainsbury opent ‘dark store’ voor webshoppers

2017-05-27
180101

J. Sainsbury, het moederbedrijf van Sainsbury’s Supermarkets, is van plan om binnen drie jaar een ‘dark store’ te openen in Londen. De 'winkel' is bestemd voor de fulfilment van online orders.


Een ‘dark store’ is een magazijn waarin de fulfilment plaatsvindt van online bestellingen. De winkels worden donker genoemd, omdat ze niet toegankelijk zijn voor het winkelend publiek. Sainsbury wil met zijn dark store apart de online orders gaan verwerken. Momenteel worden de online bestellingen nog in Sainsbury’s ‘gewone’ supermarkten verzameld en van daaruit verzonden naar klanten.

20.000 klanten per week
De dark store zal de fulfilment gaan verzorgen van bestellingen van ongeveer 20.000 webshoppers per week. Ter vergelijking: Sainsbury heeft op dit moment 190.000 online klanten per week en het ziet zijn online omzet elk jaar met 15 procent groeien. In de twaalf maanden tot en met afgelopen september boekte de supermarktketen voor het eerst een totale online omzet van meer dan 1 miljard pond (1,18 miljard euro).

Dark store hit in Groot-Brittannië
Dark stores zijn in Groot-Brittannië al door verschillende supermarktketens opgenomen in hun online strategie. Sainsbury’s grote concurrent Tesco opent deze maand zijn zesde dark store in het land en ook Waitrose heeft onlangs bekendgemaakt dat het een tweede store gaat openen, schrijft The Telegraph. Asda werkt al drie jaar met het concept.