Twinkle | Digital Commerce

Vente-privee.com: ‘Wij doen geen e-commerce, wij doen events’

2017-11-08
180101
  • 5:33

De Franse flash-sales site Vente-privee.com wil de Amerikaanse markt op en gaat daarvoor een samenwerking aan met American Express. Pascal-Emmanuel Gobry had voor de Amerikaanse site Business Insider een exclusief interview met de inmiddels steenrijke oprichter Jacques-Antoine Granjon. 'Wat maakt het uit of iemand in je winkel komt? Het gaat erom dat je begrijpt waarom hij in je winkel komt. Een investering van honderd miljoen dollar verandert daar niets aan.'

Waarom launchen jullie met Amex?
Granjon: ‘Omdat het een groot merk is met een enorm bereik. Ik heb altijd gezegd dat Europa mijn markt is en dat het mijn doel is om te werken met de 1.500 merken die er toe doen in Europa. Maar dit was een enorme kans. Amex is een van 's werelds beste merken, met 42 miljoen kaarthouders. We kunnen onze specifieke kennis combineren met hun bereik.
Ik heb de CEO van Amex een aantal keren ontmoet en we hanteren dezelfde waarden omtrent klantenservice en het creëren van goede aanbiedingen voor de leden. We zijn nu anderhalf jaar samen bezig en hebben een juridisch document samengesteld van duizenden pagina’s. Het is een enorme onderneming. Een langetermijnproject met een geweldige visie.’



Hoe gaat het heten?
Granjon: 'Daar zijn we nog niet uit. In ieder geval niet Vente-privee.com. Amex Privé kan ook niet, omdat iemand anders daar de rechten over heeft. We zullen zien.'

Hoeveel geld stoppen Vente-privee.com en Amex erin?
Granjon: 'Oh, ieder enkele tientallen miljoenen om te beginnen. We bouwen een bedrijf op dat zulke goede aanbiedingen heeft dat het vanzelf traffic genereert. Dat hoeven we niet te kopen. Sinds 2004 maken we met Vente-privee.com winst. Als ik dan concurrenten zie die meer dan honderd miljoen dollar investeren en geen winst maken, vraag ik me af waar ze mee bezig zijn.'

Wat vind je van al die concurrenten, zoals Gilt, Amazon, Groupon? Zelfs Facebook doet nu deals.
Granjon: ‘Iedereen wil z’n graantje meepikken. Het enige waar ze aan kunnen denken zijn deals. Ik denk niet dat dat werkt. Wat wel werkt is echt iets heel speciaals aanbieden en dat over een lange termijn. Natuurlijk, met goedkope aanbiedingen krijg je wel bezoek. Maar hoe lang hou je dat vol?
Neem Amazon, zij zijn niet gespecialiseerd in flash sales. Flash sales gaat over iets opzetten voor een bedrijf of merk. Dat doe je omdat een merk een probleem heeft, dus help je het merk om het probleem op te lossen. Dat is een totaal andere business.'

'En als Gilt zegt dat ze zich gaan richten op nieuwe verticals en ‘normale’ e-commerce sites beginnen, dan worden ze gewoon een e-commerce bedrijf zoals zo veel anderen.
Doen wij dat? Nee, wij doen echt andere dingen. Wij doen speciale dingen. Wat wij willen is dat er elke dag zo’n bijzondere aanbieding is dat mensen daarvoor komen. Met die dagelijkse events creëren we toevoegde waarde. Wij doen geen e-commerce, wij doen events.’

Niemand in de US had gehoord van Vente-privee.com. Je moet voor bekendheid zorgen, je moet distributiecentra bouwen en meer van dat soort dingen. Het feit dat je zo groot bent in Europa gaat je niet helpen. Waarom denk je dat je een kans maakt?
Granjon: 'Dat is juist ons succes! We zijn steeds weer een start-up. Elke keer als we in een nieuw land beginnen, is het weer een nieuw avontuur. We moesten steeds weer mensen opleiden, relaties opbouwen, onsDNA overbrengen. Het belangrijkste is om niet arrogant te zijn. Dit is Amerika. Er is enorm veel concurrentie, ondernemers zitten overal en er is altijd iemand die wat jij doet beter en goedkoper kan. Ons doel en onze kracht is om iets groots te bouwen dat jarenlang meegaat.'

Hoe doen jullie het in Europa, buiten Frankrijk? Wat is het belangrijkste wat je hebt geleerd bij het betreden van nieuwe landen?
Granjon: 'Ik heb geleerd dat er niet zoiets bestaat als ‘Europa’. Elk land is uniek en we moeten telkens opnieuw beginnen. Het is steeds weer een nieuw avontuur en het kost veel tijd, zeker nu er steeds meer concurrentie komt. En we kunnen geen traffic kopen. Het is onmogelijk om traffic te kopen! Wat maakt het uit of iemand in je winkel komt? Het gaat erom dat je begrijpt waarom hij in je winkel komt. Een investering van honderd miljoen dollar verandert daar niets aan.'

Zijn merken niet een beetje bang voor jullie? Het gerucht gaat dat jullie exclusieve deals hebben met de meeste grote merken in Europa.
Granjon: 'Wij hebben een absolute win-win-relatie met de merken. Als wij het slecht doen, dan zijn ze weg. Ik wil geen exclusiviteitscontracten, ik wil morele contracten. We hebben een systeem bedacht dat voor hen waarde creëert. 40 procent van de mensen die iets kopen bij Vente-privee.com bezoekt vervolgens ook de winkels van de merken. We maken marketingrapportages voor ze. Dat zijn de voordelen waarvoor de brands bij ons komen. Het gaat erom dat je een goede relatie hebt. Als wij een goeie oplossing hebben voor hun probleem, dan komen ze naar ons. Hebben we die niet, dan komen ze niet.'

Hoe doet Rosedeal het? (Rosedeal is Vente-privee.com's Groupon-kloon)
Granjon: 'Rosedeal doet het erg goed als de deals goed zijn. Het doet het een stuk minder als de deals slecht zijn. Onze taak is om er voor te zorgen dat elke deal goed is, met een strenge kwaliteitscontrole. Rosedeal is de anti-Groupon. Groupon is happy hour voor iedereen. Maar de mensen komen alleen voor de deal en er zijn enorm veel klachten. Waar het voor ons om gaat, is dat de deal voor alle partijen goed uitpakt.'

Wat is de omzet van Rosedeal?
Granjon: 'Dat kan ik je niet vertellen. Maar we nemen steeds meer personeel aan. We bouwen aan iets voor de lange termijn.'

In maart kondigde je de Digital Commerce Factory aan. Hoe gaat het daarmee en welke strategie zit daarachter?
Granjon: 'Digital Commerce Factory is een dienst voor merken die stappen willen zetten in de e-commerce wereld. En het is heel belangrijk dat ze die stappen zetten. De ‘toverstaf’ is de smartphone. Kinderen die nu 12, 14 jaar zijn, zullen op een dag koopkracht hebben. Ze leren hoe ze kunnen shoppen via hun telefoon. Je moet over e-commerce denken als een markt met zeven miljard mensen. Binnenkort shopt iedereen online, zelfs in ontwikkelingslanden. Dus merken die lange tijd bang waren voor e-commerce, beginnen zich toch wel te realiseren dat ze het zich niet kunnen veroorloven om niet online te zijn.'

'Wij hebben specifieke kennis over logistiek, klantenservice, software, marketing, productselectie enzovoort. We hebben erg ambitieuze doelen gesteld voor Digital Commerce Factory. Het versterkt onze relatie met de merken. Voor hen worden we een soort Zwitsers mes.'

Staan er nog nieuwe dingen op stapel?
Granjon: 'Altijd. We zijn altijd met nieuwe dingen bezig. We hebben onlangs een bedrijf gekocht in Noord-Europa. En we zijn een joint venture aangegaan om last minute evenemententickets te verkopen. Er is zo veel te doen.'

Je bent een angel investor. Hoe gaat het daarmee?
Granjon: 'Ik stop al mijn tijd in Vente-privee.com. Ik doe een paar deals voor vrienden. Als ondernemer vind ik het leuk om te doen, omdat het geweldig is om deel uit te maken van een ondernemersavontuur. En soms kan ik helpen met wat advies. Maar ik zie mezelf als een amateur angel investor.'