Om uw producten, diensten of service aan te prijzen, maakt u op uw site en in uiteraard graag gebruik van mooie bewoordingen en beweringen. Zoals: 'Voor 15.00 uur besteld, morgen in huis', 'Geen verzendkosten', en 'Bij ons 7 dagen bedenktijd!'.
In principe mag u zeggen wat u maar wilt om uw producten en/of diensten te promoten. Zolang het maar waar is wat u beweert.
Geeft u in uw aanbod informatie die niet klopt – of laat u belangrijke informatie weg – waardoor de consument beïnvloed kan worden een overeenkomst met u te sluiten, dan misleidt u de consument. In zo'n geval is er sprake van een oneerlijke handelspraktijk. Oneerlijke handelspraktijken zijn verboden. Omdat het soms nog lastig kan zijn om te beoordelen of iets een oneerlijke handelspraktijk is heeft de wetgever in de wet expliciet een aantal handelspraktijken benoemd die te allen tijde als misleidend worden gezien en dus niet gebruikt mogen worden.
Onderscheidend kenmerk
U verwacht het waarschijnlijk niet, maar adverteren (op uw website of ergens anders) met 'bij ons 7 dagen bedenktijd' is op grond van de wet een oneerlijke, want misleidende, handelspraktijk en dus niet toegestaan. In de wet staat namelijk dat het onder alle omstandigheden misleidend is, en hier gaat het om, de 'wettelijke rechten van consumenten voor te stellen als een onderscheidend kenmerk van de handelaar'. Wanneer u zegt 'Koop bij ons, want u heeft bij ons 7 dagen bedenktijd' adverteert u duidelijk met een wettelijk recht van de consument. Op grond van de Wet Koop op Afstand moet u namelijk consumenten die een product bij u bestellen deze bedenktijd geven!
Naar 14 dagen bedenktijd
Anders is het echter wanneer u de consument een langere bedenktijd geeft dan de wettelijke 7 werkdagen (bijvoorbeeld de termijn van 14 dagen wanneer u bent aangesloten bij Thuiswinkel.org). Deze termijn is gunstiger voor de consument en daarmee mag u natuurlijk wél adverteren. Houdt u er echter rekening mee dat ons consumentenrecht binnenkort gewijzigd gaat worden en de bedenktijd van 7 werkdagen wordt opgerekt naar 14 dagen. Na deze wijziging wijkt u niet meer in het voordeel van de consument af van de wet en wordt het automatisch een oneerlijke handelspraktijk te zeggen 'Koop bij ons, want bij ons heeft u 14 dagen bedenktijd'.
Sanctie?
'Wat is nu de sanctie op het overtreden van de Wet op de Oneerlijke Handelspraktijken?', zult u denken? In principe pleegt u met de oneerlijke handelspraktijk een onrechtmatige daad jegens de consument en zou deze schadevergoeding kunnen eisen. Van de consument heeft u bij een dergelijke overtreding echter het minste te vrezen omdat de schade die is ontstaan door de misleidende mededeling lastig aan te tonen zal zijn. De regels over oneerlijke handelspraktijken worden echter ook gehandhaafd door de Consumentenautoriteit die behoorlijke boetes kan opleggen. De Consumentenautoriteit heeft zelfs aangegeven dat zij zich in het komende jaar zal gaan richten op de naleving van de wet op de oneerlijke handelspraktijken online. Ik raad u dan ook aan het zekere voor het onzekere te nemen wat bepaalde mededelingen betreft.
Beste Sara,
in tegenstelling tot de klant misleiden, wil ik graag de klant informeren over het feit dat de producten 7 dagen op zicht zijn. Hoe moet ik dat formuleren zonder de klant te misleiden?????
@Rene
Zoiets: http://www.dekokado.nl/ruilen-retour.html